اتحادیه اروپا در مقابل آمریکا می‌ایستد

اتحادیه اروپا اعلام کرد در موضوع مالیات گافا و در حمایت از فرانسه، در مقابل آمریکا می‌ایستد.

اخبار سیاسی - بر این اساس، «برونو لومر» وزیر اقتصاد و دارایی فرانسه گفت: «فیل هوگان»، کمیسر تجارت اروپا، به وی اطمینان داده است که اتحادیه اروپا از مالیات گافا و همچنین از فرانسه در مقابل تحریم‌های آمریکا، حمایت خواهد کرد.

وزیر دارایی فرانسه، که روز سه‌شنبه تهدیدِ پاسخِ اروپا را «قوی» اعلام کرده بود، افزود: «تحریم‌های آمریکا غیرقابل قبول است و کمیسیون اروپا تأیید کرده همه گزینه‌ها روی میز است.»

در مرحله نخست، «برونو لومر» می‌بایست در روز چهارشنبه با «استیون منوچین»، وزیر امور خزانه داری آمریکا گفتگو کند. تصمیم‌های واشنگتن که در نظر دارد تا تعرفه برخی کالا‌های وارداتی از فرانسه مانند کیف دستی و مشروبات را به طور چشمگیری افزایش دهد، سبب شد روز دوشنبه تنش میان فرانسه و آمریکا، به طرز عجیبی بالا برود.

تنش بین دو کشور پس از تصویب قانون مالیاتی گافا توسط فرانسه شدت گرفت. اگرچه فرانسه، نخستین کشور اروپایی در تصویب قانون گافا است، ولی تنها کشوری نیست که اخذ مالیات از شرکت‌های بزرگ خدمات دیجیتال را هدف گرفته است بلکه بسیاری از دیگر کشورها، در حال تنظیم وضع مالیات بر این شرکت‌ها هستند و شمار آن‌ها رو به افزایش است.

طبق قانون گافا، شرکت‌های دیجیتالی بزرگ چند ملیتی فعال در فرانسه، که بسیاری از آن‌ها آمریکایی هستند، می‌بایست مالیات بپردازند. مالیات جدید خدمات دیجیتال در فرانسه به ضرر شرکت‌های فناوری آمریکایی از جمله آلفابت (صاحب گوگل)، فیسبوک، اپل و آمازون خواهد بود.