هفته سخت الیزه در برابر معترضان

براساس اعلام رسانه‌های فرانسوی، هزاران نفر از معلمان، کارکنان راه‌آهن و بیمارستان‌ها در کنار صاحبان مشاغل دیگر در اعتراض به طرح «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه برای اصلاح نظام بازنشستگی، روز پنجشنبه یکی از بزرگ‌ترین اعتصاب‌های عمومی این کشور را در طول دهه‌های اخیر برگزار کردند که تا دیروز (جمعه) نیز ادامه داشت.

اخبار بین‌الملل- این تظاهرات در سالروز جنبش تاریخی مردم فرانسه در اعتراض به حقوق بازنشستگی در سال ۱۹۹۵ آغاز شده است؛ روزی که دولت در برابر خواسته مردم تسلیم شد و از اقدام خود عقب‌نشینی کرد.

اعتصاب‌های گسترده همچنان فرانسه را فلج کرده است. اتحادیه‌های کارگری اعلام کرده‌اند، تا زمانی که مکرون برنامه‌های خود را برای تغییر قوانین بازنشستگی پس نگیرد، به اعتصاب‌هایشان ادامه خواهند داد.

رادیو «اروپ ۱» روز شنبه اعلام کرد، پایان هفته، سیستم حمل‌ونقل عمومی و قطار شهری به دلیل اعتصاب‌ها نسبت به حقوق بازنشستگی مختل خواهد شد.

اتحادیه‌های کارگران و کارمندان شرکت راه‌آهن فرانسه اعتصاب خود را تا روز جمعه ادامه دادند اما اتحادیه‌های کارگران و کارمندان شرکت‌های اتوبوس‌رانی و قطارهای زیرزمینی پاریس قصد دارند تا دوشنبه این هفته (۱۸ آذر - نهم دسامبر) در اعتصاب باقی بمانند؛ اعتصاب‌های پنجشنبه و جمعه در فرانسه، تعطیلی ۱۰ خط از مجموع ۱۶ خط مترو فرانسه را به همراه داشت.

براساس اعلام این رسانه فرانسوی،‌ برخی از اماکن فرهنگی بویژه در پاریس متاثر از این اعتصاب‌ها خواهد بود.

هیچ‌گونه پیش‌بینی برای لغو پروازها وجود ندارد؛ هواپیمایی کشوری از شرکت‌های فرانسوی درخواست نکرده که پروازهای خود را بر خلاف روزهای گذشته کاهش دهند. سخنگوی این شرکت هواپیمایی گفته، « ایرفرانس »، قصد دارد امروز همه برنامه پروازهای خود را بیمه کند.

همچنین به گزارش خبرگزاری فرانسه، مسافران در سراسر این کشور در روز جمعه، هرج‌ومرج را تحمل کردند و اتحادیه‌ها متعهد شدند اعتصاب خود را ادامه دهند تا اینکه «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری از برنامه پیشنهدی بازنشستگی عقب‌نشینی کند.

علاوه بر ۹۰ درصد قطارهای پرسرعت در فرانسه، صدها پرواز شرکت‌های « ایرفرانس »، « ایزی جت » و « ریان ایر » نیز در روزهای پنجشنبه و جمعه لغو شد.

اختلال در شبکه حمل‌ونقل، سبب ایجاد ۳۵۰ کیلومتر (۲۲۰ مایل) ترافیک در منطقه پاریس شد. بسیاری از کارمندان نتوانستند به سر کار بروند و ۴۰ درصد مدارس تعطیل بود؛ گرچه طبق اعلام وزارت کشور، ۸۰۶ هزار نفر در سراسر این کشور تظاهرات کردند اما معلمان کمتری در اعتصاب‌های روز پنجشنبه حضور داشتند.

خبرگزاری فرانسه همچنین اعلام کرد،‌ این راهپیمایی، آخرین آزمون برای مکرون پس از ماه‌ها اعتراض معلمان، کارمندان بیمارستان‌ها، پلیس و آتش‌نشانان و همچنین جنبش جلیقه زردهاست که خواستار بهبود سطح زندگی هستند.

به گفته اتحادیه‌ها، سیستم بازنشستگی مورد نظر مکرون علاوه بر حدف ده‌ها برنامه جداگانه برای کارمندان بخش دولتی، میلیون‌ها نفر را در این بخش و بخش خصوصی مجبور می‌کند ۲ سال بیشتر از سن قانونی بازنشستگی (۶۲ سال) کار کنند.

«اگنس بوزن» وزیر بهداشت فرانسه روز جمعه گفت، دولت صدای معترضان را شنیده و روز دوشنبه با رئیسان اتحادیه‌ها در مورد اصلاحات نظام بازنشستگی دیدار خواهد کرد.

در حالی که دولت فرانسه هنوز جزئیات برنامه خود را مشخص نکرده اما بوزن به رادیو «اروپ ۱» گفته این بحث که چه کسانی تحت تاثیر برنامه قرار خواهند گرفت، از چه سنی آغاز می‌شود و به چه نسلی مربوط خواهد بود روی میز است.

خبرگزاری فرانسه نوشت: این که اعتصاب‌های کنونی با اعتصاب‌های دسامبر ۱۹۹۵ تطابقی دارد یا نه هنوز مشخص نیست؛ ۲۵ سال پیش فرانسه از ماه نوامبر تا دسامبر فلج شد؛ اقدامی که دولت را مجبور به عقب‌نشینی کرد.

حداقل سن بازنشستگی در فرانسه ۶۲ سال است که یکی از پایین‌ترین نرخ‌ها در بین کشورهای توسعه یافته است اما ۴۲ برنامه ویژه برای کارگران راه‌آهن، وکلا و دیگر مشاغل وجود دارد که مزایای دیگری را علاوه بر حقوق بازنشستگی به آنها ارائه می‌دهد.

در اعتصاب‌ها و اعتراض‌های دو روزه اخیر، پلیس با گاز اشک‌آور معترضان را متفرق کرد؛ طبق اعلام رسانه‌ها، عکاس خبرگزاری «آناتولی» ترکیه و دو خبرنگار فرانسوی بر اثر تیراندازی و پرتاب گاز اشک‌آور زخمی شدند.