دهوپ شفر: ناتو هرگز برای فرانسوی‌ها یک ضرورت نبوده است

"الکساندرا دهوپ شفر"، رئیس دفتر پاریس صندوق ژرمن مارشال که پدرش از سال 2004 تا 2009 دبیر کل ناتو بوده و مشاور دولت فرانسه نیز هست در گفتگویی با روزنامه "دی ولت" آلمان درباره مناسبات فرانسه با ناتو گفت: فرانسوی ها هرگز ناتو را به عنوان یک ضرورت برای حمایت کشورشان در برابر تهدیدهای موجودیتی درک نکرده اند. این مسئله تا به امروز هم در بین سیاستمداران یک مسئله اختلاف برانگیز بوده است. اما آلمانی ها بر خلاف فرانسوی ها ناتو را به عنوان مهم ترین تضمین امنیت در اروپا می بینند و اساسا آن ها موضوعات امنیتی و دفاعی اروپا را از طریق منشور ناتو بررسی می کنند.

وی افزود: نقش مهم ناتو در نگاه آلمانی ها طبیعتا به مناسبات دو سوی آتلانتیک بر می گردد که همچنان برای این ائتلاف نظامی بسیار مهم تلقی می شود. این احساس در اروپای شرقی و میانه قدرتمندتر است.

وی در ادامه گفت: فرانسه بسیار از این مسئله نگران است که بسیاری از هم ائتلافی هایش تعهد طولانی مدت ایالات متحده آمریکا برای امنیت اروپا را همچنان در نظر دارند. پاریس بر این عقیده است که ایالات متحده آمریکا به صورت فزاینده ای در تلاش است تا بار دفاعی را با شرکای خود تقسیم کند و از این رو اروپاییان باید بیشتر خود را برای استقلال استراتژِیک و عملیاتی آماده کنند. این مسئله بخصوص در آفریقا و خاورمیانه معتبر است و این ها مناطقی هستند که فرانسه تلاش می کند عملیات نظامی خود در مبارزه با تروریسم داعش را در آن اروپایی کند، در حالی که آمریکا موضع خود در این مناطق را مورد بازنگری قرار داده و از نو تنظیم می کند.

وی افزود: هر چه اروپاییان ظرفیت بیشتری از  خود برای همکاری و مداخله در امور نشان دهند به همان میزان وابستگی آن ها به آمریکایی که به صورت فزاینده ای غیر قابل پیش بینی تر می شود کم تر می شود.

وی در ادامه درباره این مسئله که آیا نزدیکی ماکرون به روسیه برای اروپا خطرناک است گفت: در ماه های اخیر امانوئل ماکرون، نقش میانجی بین روسای جمهور روسیه و اوکراین را به دست گرفته و نه تنها در روابط فرانسه و روسیه سرمایه گذاری زیادی کرده است بلکه همچنین این رویکرد را در قبال رئیس جمهور جدید اوکراین هم در پی گرفته . هدف وی این است که توافق مینسک را اجرایی کند.

"د هوپ شفر" در بخش دیگری از این گفتگو تصریح کرد که پیشنهاد فرانسه برای تعریف مجدد استراتژی ناتو نه چیز جدید و نه خیلی اساسی است. بنابراین واکنش های کاملا نامناسب روی اظهارات وی مبنی بر مرگ مغزی ناتو کاملا من را غافلگیر کرده است. این سوال از پایان جنگ سرد همواره مطرح بوده است که چه چیزی ناتو را در یک بحران موجودیت دائمی سوق داده است.

رئیس جمهور فرانسه چندی پیش از مرگ مغزی ناتو سخن به میان آورد که این اظهارات وی با انتقادهای تند مقامات اروپایی از جمله در آلمان روبرو شد.