وحشت در پلیس فرانسه

قتل چهار پلیس فرانسه توسط «میکائیل هارپون» در 11 مهر ماه (سوم اکتبر) در مقر پلیس پاریس، شوک واقعی در این نهاد ایجاد کرد که مساله تعقیب ظرفیت های بالقوه در بین "دشمنان داخلی" در پلیس فرانسه را شتاب می بخشد.

اخبار بین‌الملل- به همین سبب دو نفر از مقامات پلیس فرانسه به ظن رویکرد افراط گرایانه روز پنجشنبه هفته گذشته خلع سلاح شدند.

یکی از این دو مقام پلیس فرانسه، افسر ستاد مرکزی اداره کل پلیس قضایی و دیگری نیروی پلیس ناحیه "او د سن" است.

یک منبع آگاه به لو فیگارو گفته این افسر که اکنون در مرخصی است، پس از ازدواج با یک وکیل مسلمان، در سال 2011 موضوع یک گزارش در پلیس فرانسه بوده است.

به گفته لو پاریزین که این ماجرا را فاش کرد، این افسر پلیس خود را از جامعه طرد کرده بود، در محل کار خود دعا می کرد، ریش بلند می گذاشت و از هر گونه تماس با زنان به نام "اسلام" امتناع می کرد.

او از زمانی که از همسرش جدا شد ریش خود را تراشید و به نظر می رسید کمتر به صورت مستقل زندگی می کند.

این «یو.اس.بی» همچنین حاوی چندین فیلم تبلیغاتی مربوط به داعش بود.

این افسر پلیس در ستاد مرکزی پلیس قضایی فرانسه که مشکوک به طرفداری از "تقیه"( تقید مذهبی در مواجهه با آزار) است از کار تعلیق شده است.

دومین فردی که خلع سلاح شده و موضوع تعلیق او مورد درخواست نیست، مامور پلیس در  شهر «وینیو لگرن» در ناحیه "او د سن" است.

او پس از عزل شدن از پلیس در سال 2018 از سوی اداره کل امنیت حومه شهر پلیس پاریس تحت تعقیب قرار گرفت.

به دنبال حادثه پنجشنبه دو هفته گذشته در مقر پلیس در منطقه "سیته" فرانسه که نتایج تحقیقات انجام شده ماهیت آن را تروریستی خوانده، وزیر کشور فرانسه نسبت به افزایش خطر اقدام تروریستی در این کشور هشدار داد.

میکائیل هارپون پیشتر، از حمله به هفته نامه طنز شارلی ابدو که در ژوئیه سال ۲۰۱۵ رخ داد، به صورت واضح در مقابل همکاران خود حمایت کرده بود.

نخست وزیر فرانسه هم در یک کنفرانس خبری گفت: قرار است یک طرح جدید برای شناسایی افراد افراطی در فرانسه راه اندازی و نیز برای شناسایی افراد افراطی در اداره پلیس و سرویس‌های امنیتی این کشور چاره اندیشی شود.

به گفته «ادوارد فیلیپ» ماموریت‌ شناسایی و تشخیص افراد افراطی در دو حوزه اداره اطلاعات پلیس و سرویس‌های اطلاعاتی فرانسه بزودی انجام می شود.

میکاییل هارپون روز پنجشنبه ۱۱ مهر ماه(سوم اکتبر)  به مقر پلیس در منطقه "سیته" پاریس حمله کرد. 

او از سال ۲۰۰۳ در واحد مدیریت اطلاعات مقر پلیس پاریس مشغول به کار بود. وی سابقه کیفری نداشت اما یک بار به دلیل خشونت خانگی به دادسرا احضار شده بود.

میکاییل هارپون، چهار تن از همکاران خود را با چاقو به قتل رساند و خود نیز توسط یک افسر کارآموز پلیس کشته شد.

بدنبال این حادثه، «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه هم نسبت به افراط گرایی هشدار دارد.

او در آیین ادای احترام به چهار پلیس فرانسه گفت: ما مبارزه ای بی امان در مواجهه با تروریسم خواهیم داشت.