اشرف غنی: به دنبال صلحی هستیم که نتیجه‌اش پایان جنگ باشد

«اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان در حاشیه هشتمین کنفرانس قلب آسیا – روند استانبول با «آلیس ولز» معاون وزیر خارجه آمریکا در امور آسیای جنوبی و مرکزی دیدار کرد و دو طرف درباره روند صلح افغانستان و ارتباطات منطقه‌ای گفت‌وگو کردند.

اخبار بین‌الملل- براساس بیانیه‌ای که توسط ارگ ریاست جمهوری منتشر شده، اشرف غنی در این نشست با اشاره به طرح 7 ماده‌ای که برای صلح ایجاد کرده گفت که «صلح اولویت مهم دولت افغانستان و خواسته اساسی همه افغان‌ها است.

وی افزود: دولت در تلاش برای آغاز مذاکرات صلحی است که نتیجه آن پایان واقعی جنگ و تامین صلح پایدار باشد؛ ولز نیز ضمن قدردانی از طرح صلح غنی گفت که واشنگتن آماده هرگونه همکاری در این زمینه است.

رئیس جمهور افغانستان ضمن مهم خواندن نقش آمریکا در بهبود روابط کابل-اسلام‌آباد و نیز تشویق کشورها برای همکاری و ارتباطات منطقه‌ای افزود که افغانستان به عنوان چهارراه اتصال منطقه‌ای خواستار اشتراک فعال پاکستان و تمام کشورهای منطقه در زمینه ارتباطات و همکاری‌های منطقه‌ای است.

گفتنی است که طرح صلح غنی شامل هفت ماده مذاکره با آمریکا و ناتو، مذاکره با طالبان، مذاکره با پاکستان، گفت‌وگو با کشورهای همسایه، منطقه و جهان اسلام، گفت‌وگو با غرب و سازمان‌های بین‌المللی، تقویت نهادها در سطح ملی و رسیدگی به شکایات در طرح ملی می‌باشد و مخالفت‌هایی را نیز در داخل افغانستان بویژه ریاست اجرایی این کشور داشته است.

کنفرانس قلب آسیا روز گذشته با حضور وزیران خارجه 15 کشور منطقه و 12 نهاد بین المللی و منطقه‌ای آغاز شد و 16 کشور دیگر نیز به عنوان حامی در این نشست حضور دارند.

اهدف اصلی این کنفرانس که نخستین دور آن در سال 2011 برگزار شد گسترش همکاری‌های منطقه‌ای برای مبارزه مشترک با تروریسم و تلاش برای گسترش ارتباطات تجاری بین کشورهای منطقه می‌باشد.