اعتراضات عراق در مخالفت با احتمال نامزدی "محمد شیاع السودانی" برای نخست‌وزیری

همزمان با گمانه‌زنی درباره احتمال معرفی محمد شیاع السودانی، نماینده پارلمان عراق برای تصدی پست نخست‌وزیری این کشور، برخی مناطق در استان های ذی قار و بصره امروز (یکشنبه) شاهد تجمعات علیه نامزدی وی است.

اخبار بین‌الملل- رسانه‌های عراقی اعلام کردند که شهروندان این کشور امروز (یکشنبه) در اعتراض به احتمال نامزد شدن محمد شیاع السودانی برای تصدی پست نخست‌وزیری راه‌های اصلی در دو استان ذی قار و بصره را مسدود کردند.

در همین راستا، یک منبع امنیتی گفت، معترضان در استان بصره جاده "خور الزبیر" در غرب بصره که به بنادر خور الزبیر و  "أم قصر"  و بندر نفتی منتهی می‌شود را مسدود کردند.

معترضان در بصره همچنین مانع از رسیدن کارمندان به اداره‌هایشان شدند.

طبق این گزارش، نیروهای امنیتی عراق درحال بازگشایی جاده‌های مسدود شده توسط معترضان به نامزدی السودانی هستند.

معترضان عراقی در ذی قار هم ضمن بسته نگه داشتن پل الزیتون در شهر ناصریه، چهارراه "البهو"، پل "الحضارات"، "النصر" و خیابان "النهر" در مرکز این شهر را نیز مسدود کردند.

در همین راستا، محمد الغزی، عضو فراکسیون "سائرون" در پارلمان عراق در سخنانی در این باره اظهار کرد: انتصاب السودانی به عنوان نخست‌وزیر با مخالفت شدید مردمی همراه است؛ چراکه وی یک چهره حزبی است و با عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر مستعفی عراق تفاوتی نخواهد داشت.

وی افزود: السودانی علاوه بر این که یک شخصیت حزبی است در اداره وزارتخانه‌هایی که پیشتر و در دولت‌های قبلی ریاست آنها را برعهده داشته، موفق عمل نکرده است.

این مقام عراقی در ادامه از برهم صالح، رئیس جمهوری کشورش خواست که به وظایف قانونیش عمل کرده و شخصی را برای تصدی پست نخست‌وزیری انتخاب کند که مورد پذیرش معترضان باشد.

این سومین روزی است که شهروندان عراقی علیه نامزدی احتمالی السودانی برای تصدی پست نخست‌وزیری کشورشان تظاهرات می‌کنند و برخی مناطق عراق جمعه و شنبه نیز شاهد تجمعات علیه نامزدی وی بود.

مخالفان کاندیداتوری السودانی معتقداند که السودانی پیش از این در مناصب مختلف دولتی حضور داشته و به همین دلیل نمی‌تواند نخست‌وزیری مستقل برای کشورشان باشد.

محافل سیاسی عراق پیشتر از توافق فراکسیون‌های سیاسی برای نامزدی السودانی در پُست نخست وزیری خبر داده بودند و استعفای وی از حزب اسلامی الدعوه و فراکسیون ائتلاف دولت قانون گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال معرفی وی برای تصدی پست نخست وزیری عراق را بیشتر کرده است.

از سوی دیگر، وزارت کشور عراق از بازداشت پنج متهم در راستای تحقیقات درباره حادثه میدان الوثبه در مرکز بغداد خبر داد.

پنجشنبه ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی عراق منتشر شد که در آن تظاهرکنندگان میدان الوثبة یک نوجوان عراقی را که گفته می‌شود با عده‌ای از دیگر معترضان اختلاف و درگیری مسلحانه داشته، به شکل فجیعی به قتل می‌رسانند.

معترضان در میدان الوثبه پس از قتل این نوجوان جسد بی‌جان و برهنه او را از تیر چراغ برق به دار می‌آویزند.