افزایش ۴۶ درصدی ورود پناهندگان به اروپا از طریق ترکیه

بر اساس یک گزارش محرمانه اتحادیه اروپا، شمار پناهندگانی که از ترکیه به اروپا می آیند در سال جاری میلادی به شدت افزایش پیدا کرده است.

اخبار بین‌الملل- بر این اساس از ژانویه تا اواسط دسامبر سال جاری بیش از 70 هزار مهاجر از ترکیه به اتحادیه اروپا آمده‌اند که حاکی از یک افزایش حدود 46 درصدی نسبت به همین دوره زمانی در سال گذشته است که در این دوره زمانی تعداد آن ها 47847 نفر بود.

روزنامه "دی ولت" آلمان این گزارش را با استناد به یک گزارش محرمانه جدید اتحادیه اروپا درباره شرایط پناهندگان در اروپا نوشته است.

بیشترین پناهندگانی که از ترکیه به اروپا آمده‌اند در یونان (68 هزار نفر) و بعد از آن ایتالیا (1803 نفر)، بلغارستان (197 نفر) و قبرس (261 نفر) اقامت کرده‌اند.

این مسئله قابل توجه است که شمار قابل توجهی از این پناهندگانی که به یونان آمده‌اند دیگر سوری نبوده بلکه از کشور افغانستان هستند. سهم پناهندگان افغان (30 درصد) و پناهندگان سوری 14 درصد و بعد از آن هم پناهندگان پاکستانی با 9.5 درصد و عراقی با 8 درصد و ترکیه 5 درصد بوده است.

بر اساس این گزارش اردوگاه های پذیرش پناهندگان در یونان به شدت پر شده است. در حالی که این اردوگاه ها تنها 8530 نفر ظرفیت دارند اما بیش از 40 هزار نفر در این اردوگاه ها زندگی می کنند. حدود 5200 پناهنده نوجوان بدون همراه هم در حال حاضر در یونان اقامت دارند که اکثر آن ها در وضعیت دراماتیکی به سر می برند. در این پناهندگان کمبود شدید غذا، دارو، لباس و پزشک وجود دارد.

در این شرایط مشخص نیست که ترکیه اصلا تا چه اندازه همچنان به توافق پناهندگان با اتحادیه اروپا که در ماه مارس سال 2016 منعقد شد پایبند است.

بر اساس این گزارش گارد ساحلی یونان چند روز پیش به بروکسل خبر داد که ترکیه چندین هفته است که در بسیاری موارد در اجرای این توافق همکاری نمی کند.

آنکارا بر اساس توافق منعقد شده با بروکسل موظف است از سفر پناهندگان از افغانستان، سوریه و پاکستان در مسیر اتحادیه اروپا جلوگیری کند. بر این اساس پناهندگانی که به صورت غیر قانونی و با وجود ممانعت ترکیه به جزایر یونان رسیدند باید به ترکیه باز گردانده شوند.

ترکیه هم در مقابل تا به حال حدود 6 میلیارد یورو از اتحادیه اروپا برای حمایت از پناهندگان پول دریافت کرده است.

اواخر هفته گذشته بود که وزیر اروپایی ترکیه کمک های پناهندگی بیشتر را از اتحادیه اروپا درخواست کرد.

وی اظهار داشته بود ،تا زمانی که این بحران ادامه دارد ما باید با هم همکاری کنیم. اما این 6 میلیارد یورو این مسئله را حل نمی کند.

این گزارش محرمانه اروپا همچنین به شرایط اردوگاه های پناهندگان در جزایر یونان پرداخته و نوشت در مرکز پذیرش پناهندگان و شناسایی (RIC) در جزیره لروس یونان بیش از 2 ماه است که هیچ دکتری وجود ندارد و این مسئله شکستی برای فرآیند پناهندگی در این منطقه است.

همچنین در این گزارش به وقوع خشونت و درگیری بین پناهندگان در برخی اردوگاه ها که به زخمی شدن تعداد زیادی از آن ها منجر شده است اشاره شد.

همچنین در یکی از اردوگاه های جزیره لسبوس یونان یک نوجوان 27 ساله همراه با سه کودک خردسالش در یک کانتینر مرده پیدا شدند.

"کیریاکوس میتسوتاکیس"، نخست زیر یونان با توجه به شرایط فاجعه بار و دراماتیک پناهندگان در جزیره لیسبوس یونان از آلمان خواسته است پناهندگان بیشتری را بپذیرد.

نخست وزیر یونان گفته است که ما باید معاهده دوبلین را تغییر دهیم.

هفته نامه "اشپیگل" روز پنج شنبه با همکاری یک گروه تحقیقاتی فیلمی را منتشر کرد که برای اولین بار اخراج های غیرقانونی پناهندگان موسوم به "پوش بک" (Pushback) در مرزهای بین ترکیه و یونان را نشان می داد که این مسئله انتقادهای فراوانی را ازطرف سازمان های حقوق بشری و سیاستمداران به همراه داشته است.