پارلمان ترکیه توافق نظامی و امنیتی با لیبی را تصویب کرد

به موجب توافق میان آنکارا و طرابلس، طرفین همچنین در زمینه‌های اطلاعاتی و مبارزه با تروریسم و نیز صنایع دفاعی و مهاجرت همکاری‌های بیشتری خواهند داشت.

اخبار بین‌الملل- رجب طیب اردوغان و «فائز السراج» رئیس دولت وفاق ملی لیبی 27 نوامبر گذشته دو یادداشت تفاهم در زمینه همکاری امنیتی و مناطق دریایی امضا کردند، که با واکنش شدید کشورهای حاشیه مدیترانه از جمله مصر، قبرس و یونان مواجه شد.

در تحولی دیگر، شبه‌نظامیان وابسته به ژنرال «خلیفه حفتر»، که کنترل شرق لیبی را در دست دارند، یک کشتی ترکیه‌ای را در دریای مدیترانه توقیف کرده و آن را به بندر «راس الهلال»( شرق لیبی) منتقل کردند.

«احمد المسماری» سخنگوی شبه‌نظامیان حفتر در بیانیه‌ای رسمی در فیسبوک اعلام کرد: یک کشتی حامل پرچم «گرانادا»، که تیمی متشکل از تُرک‌ها آن را هدایت می‌کرد، در جریان گشت‌زنی در آب‌های منطقه‌ای لیبی در سواحل «درنه» واقع در 1300 کیلومتری شرق طرابلس، پایتخت توقیف شدو  با انتقال این کشتی به بندر راس الهلال، بازجویی و تحقیق از محموله آن و اتخاذ اقدامات مرسوم بین‌المللی درباره آن انجام می‌شود.

نیروهای تحت فرماندهی حفتر پیشتر هشدار داده بودند که کشتی‌های ترکیه‌ای را در صورت نزدیک شدن به سواحل لیبی هدف قرار داده و آنها را غرق می‌کنند.

شهر طرابلس ماه‌هاست که تحت حمله نیروهای ژنرال خلیفه حفتر قرار دارد. حفتر که تحت حمایت امارات عربی متحده و عربستان سعودی در شرق لیبی دولت تشکیل داده، در تلاش است تا با تصرف طرابلس، جایگزین دولت وفاق ملی، که مورد پذیرش جامعه جهانی است، شود.