استقبال ترکیه از تصمیم دیوان کیفری بین المللی درباره اسرائیل

«حامی آکسوی» سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه امروز با اعلام حمایت آنکارا از تحقیقات دیوان کیفری بین‌المللی علیه رژیم صهیونیستی اظهار داشت: حمایت بین‌المللی از فلسطین و حساب پس دادن رژیم اسرائیل به دلیل جرایم مرتکب شده در فلسطین و نقض حقوق بشر فلسطینیان، یک امر ضروری برای پایان دادن به بی‌عدالتی چندین دهه‌ای علیه فلسطینیان به شمار می‌رود.

اخبار بین‌الملل- وی افزود: از اظهارات «فاتو بنسودا» دادستان دیوان کیفری بین‌المللی درباره آغاز تحقیقات دادگاه لاهه در اراضی فلسطینی و تمرکز بر ارتکاب جنایت‌های جنگی در غزه، کرانه باختری و قدس شرقی استقبال می‌کنیم. حمایت بین‌المللی از فلسطین و حساب پس دادن رژیم اسرائیل به دلیل جرایم مرتکب شده در فلسطین و نقض حقوق بشر فلسطینیان، یک امر ضروری برای پایان دادن به بی‌عدالتی چندین دهه‌ای علیه فلسطینیان به شمار می‌رود. در غیر این صورت، اسرائیل با حمایت بی‌قید و شرط کشورهای ثالث و با حس عدم مجازات و مصونیت، به ارتکاب این جنایات ادامه خواهد داد.

آکسوی با بیان اینکه تحقیقات دیوان کیفری بین‌المللی درباره جنایات رژیم صهونیستی را حمایت کرده و به این حمایت ادامه خواهد داد گفت: اظهارات کشورهای شریک جرم اسرائیل در این باره هیچ ارزشی ندارد.

دیوان کیفری بین المللی به تازگی تصمیم گرفته است که تحقیقاتی گسترده را در خصوص جرایم جنگی رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی آغاز کند.

گفته می‌شود که «فاتو بنسودا» دادستان کل در دیوان کیفری بین المللی روز جمعه خبر انجام این تحقیقات را اعلام کرد. در واقع، نتیجه تحقیقات اولیه- که از سال ۲۰۱۵ آغاز شده- نشان می‌دهد که داده‌های کافی برای انجام تحقیقات کامل وجود دارد.

در همین ارتباط، فاتو بنسودا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد «من متقاعد شدم که مبنایی قابل قبول برای به جریان انداختن تحقیقات در خصوص وضعیت در فلسطین وجود دارد. من متقاعد شدم که… جرایم جنگی در کرانه باختری از جمله بیت المقدس شرقی و نوار غزه اتفاق افتاده یا در حال رخ دادن است».