افزایش اختلافات بین روسیه و اسرائیل درباره اوضاع سوریه

روزنامه «نیزاویسیمایا گازیتا» در تحلیلی نوشته است: با نزدیک شدن سفر " ولادیمیر پوتین " رئیس جمهوری روسیه به اسرائیل (در ماه ژانویه سال 2020)، میزان اختلافات بین دو طرف در حال افزایش است. دلیل آن حملات 20 نوامبر (29 آبان ماه) هواپیماهای اسرائیلی است که می توانست به انهدام سامانه‌های دفاعی روسیه در نزدیکی شهر دمشق منجر شود.

اخبار بین‌الملل- مقامات نظامی اسرائیلی اعتراف کرده‌اند که مکانیزم همکاری‌های روسیه و اسرائیل برای حل و فصل اوضاعه در سوریه دیگر کارآیی و تاثیر خود را از دست داده است. به گفته آنها، ارتش اسرائیل چند هفته قبل از سفر ماه ژانویه ولادیمیر پوتین، حملات هوایی خود به خاک سوریه را متوقف کرده تا مذاکرات وی با مقامات تل آویو بیش از پیش دشوار نگردد.

واقعیت این است که حملات هوایی اسرائیل به سوریه در ماه نوامبر، بطور جدی باعث تیرگی روابط دو طرف شده است. وزارت امور خارجه روسیه از عملکرد طرف اسرائیلی بشدت انتقاد کرد. "میخائیل بوگدانوف" معاون وزیر امور خارجه و نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور خاورمیانه و آفریقا، بلافاصله این اقدام اسرائیل را "بسیار نادرست" نامید. دو روز بعد ، طبق گفته کارشناسان نظامی، جنگنده‌های سوخو-35 روسی از پایگاه هوایی حمیمیم به هوا برخاستند تا از حملات هوایی هواپیماهای اسرائیلی به فرودگاه نظامی "تیاس" سوریه (در استان حمص) که بارها با «رضایت خاموش» روسیه توسط اسرائیل بمباران شده بود، جلوگیری کنند. این اطلاعات به طور رسمی تأیید نشده، ولی گزارشات نشان می‌دهد که این مسئله موجب نگرانی و انتقاد رسانه‌های گروهی اسرائیلی شده است.

روسیه خواستار برقراری امنیت و آرامش در سوریه برای جذب سرمایه خارجی است

در محافل کارشناسی معتقدند، شدت حملات هواپیماهای اسرائیلی به سوریه به عوامل مختلفی بستگی دارد. "آنتون مارداسوف" کارشناس شورای امور خارجه روسیه به این روزنامه گفت: «اولاً، این یک دستورکار داخلی در اسرائیل است. با توجه به روند طولانی تشکیل دولت و لزوم برگزاری انتخابات دیگر، فعالیت‌های سیاست خارجی به طرز چشمگیری کاهش پیدا کرده است. در این شرایط عملیات نظامی اسرائیل علیه مبارزین فلسطینی هم کاهش یافت. اقدام نظامی در سوریه هم یک هدف دارای اولویت نیست. این مسئله می تواند حل و فصل بحران سیاسی را پیچیده کند. ولی بر اساس برخی گزارشات، در سوریه، سرویس‌های مخفی اسرائیل همچنان به عملیات هدفمند خود ادامه می‌دهند.»  

به گفته تحلیلگر، این در حالی است که ایران بعد از نابودی گروه‌های تروریستی در سوریه می خواهد با احتیاط فعالیت‌های نظامی خود را به پروژه‌های اقتصادی تبدیل کند. مارداسوف افزود: «در ماه نوامبر و دسامبر، تماس‌های زیادی بین مقامات دمشق و تهران در این رابطه، از همکاری‌ها در بخش بانکی گرفته تا حوزه سرمایه گذاری برقرار شد.»

 به گفته وی، بدیهی است طرف روسی هم، که از جذب سرمایه گذاری از سوی کشورهای خلیج فارس در سوریه استقبال می‌کند، در تلاش است تا حملات هوایی اسرائیل به خاک سوریه دیگر از بین برود تا محیط امنی برای فعالیت‌های اقتصادی در این کشور بوجود آید. در حالیکه حملات هواپیماهای اسرائیلی حتی مانع از آرامش دمشق، پایتخت سوریه میشود که مسلماً این وضعیت موجب رضایت مقامات مسکو نیست.