یونان حق دخالت در توافق لیبی و ترکیه را ندارد

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در کنفرانس خبری پس از دیدار با «قیس سعید»، رئیس‌جمهور تونس گفت که یونان حق ندارد در مورد توافق نظامی لیبی و ترکیه اظهارنظر کند و این توافق تنها مربوط به دو کشور لیبی و ترکیه است.

اخبار بین الملل- وی که امروز در سفری غیرمنتظره به تونس رفت، گفت: اگر ما به لیبی برویم به درخواست یک طرف به رسمیت شناخته شده بین‌المللی و به طور قانونی خواهیم رفت.

اردوغان بر ضرورت آتش‌بس در لیبی در سریع‌ترین زمان ممکن تأکید کرد و افزود: «تحولات منفی در لیبی، محدود به این کشور نمی‌شود بلکه به کشور‌های همسایه به ویژه تونس نیز سرایت می‌کند».

وی گفت با همتای تونسی خود در مورد «گام‌هایی که می‌توان برای همکاری و نیز تضمین آتش‌بس در لیبی و بازگشت به فرایند سیاسی برداشت»، گفت‌وگو کرده است.

هفته پیش، رسانه‌های عربی گزارش دادند که دولت وفاق ملی لیبی به ریاست «فائز السراج»، خواستار حمایت ویژه و لجستیک ترکیه و اعزام نیروی نظامی این کشور به طرابلس شده است.

بر اساس گزارش العربیه، این درخواست برای مقابله با نیرو‌های موسوم به ارتش ملی لیبی به فرماندهی «خلیفه حفتر» صورت گرفته است.

اردوغان نیز اعلام کرد کشورش در تلاش است تا همکاری با لیبی را سرعت بخشد و تأکید کرد که آنکارا آماده است تا هر لحظه که دولت وفاق ملی نیاز داشت به آن کمک (نظامی و غیرنظامی) کند.

رئیس‌جمهور ترکیه و السراج در توافقی که ۲۷ نوامبر (چهارشنبه، ششم آذر) به امضاء رسید، توافقاتی نظامی را نهایی کردند.

نیرو‌های تحت امر ژنرال حفتر که بخشی از شرق لیبی را تصرف کردند، ۸ ماهی است که تحت حمایت عربستان، امارات و همچنین آمریکا و فرانسه به دنبال کنار زدن دولت وفاق ملی به ریاست فائز السراج هستند.