ارتش فضایی چین و روسیه از آمریکا جلو زد

نیروی فضایی ارتش آمریکا ششمین شاخه از نیروهای مسلح ارتش ایالات متحده محسوب می‌شود که فرمان تشکیل آن در تاریخ بیستم دسامبر توسط ترامپ امضا شد، اما روسیه از دهه ۹۰ میلادی بی سروصدا سازمان دهی نیروهای مسلح خود را با هدف تسخیر فضا آغاز کرده و ارتش چین نیز چهار سال قبل شاخه فضایی خود را راه اندازی کرده است.

اخبار بین‌الملل- شاخه فضایی ارتش چین ، نیروی پشتیبان استراتژیک ارتش آزادی بخش حزب خلق نام دارد و در حوزه‌هایی همچون تسخیر فضا، سایبر، الکترونیک و جنگ روانی فعالیت می‌کند. روسیه نیز دو دهه است در حال تولید انواع تسلیحات مرگبار فضایی است که می‌توانند از خارج از جو کره زمین به اهدافی در داخل یا خارج از این سیاره حمله کنند.

بر اساس بیانیه‌ای که در این زمینه توسط دولت چین در سال ۲۰۱۵ منتشر شد، فضای خارج از جو کره زمین به عرصه‌ای برای رقابت بین المللی استراتژیک مبدل شده و کشورهای مختلف جهان در حال توسعه و ابداع نیروها و تجهیزات نظامی هستند و اولین نشانه‌های این تحول تولید جنگ افزارهایی است که تنها در خارج از کره زمین کارایی دارند.

رقابت فضایی میان ارتش‌های آمریکا و چین و روسیه بخشی از نبرد گسترده‌تر این کشورها برای تسلط بر جهان است و این در حالی است که بر روی زمین هم نبرد تجاری این کشورها به شدت در جریان است.

چین هفته گذشته بزرگترین راکت خود به نام لانگ مارچ ۵ را به فضا پرتاب کرد. این راکت حامل یک ماهواره غول پیکر هشت تنی بود. تلاش چین در این زمینه در سال ۲۰۱۷ با شکست مواجه شده بود. چین قصد دارد سال آینده یک ماه نورد را به تنها قمر کره زمین اعزام کند و در سال‌های بعد مریخ را نیز فتح کند. ایستگاه فضایی اختصاصی چینی‌ها به نام تیانگنگ نیز طرف دو تا چهار سال آینده فعال می‌شود.

چین سیستمی موسوم به بی دو هم ابداع کرده که جایگزینی برای سیستم موقعیت یابی آمریکایی جی پی اس محسوب می‌شود و در ماه ژوئن سال ۲۰۲۰ تکمیل می‌شود. این کشور از فعالیت شرکت‌های خصوصی فضایی هم استقبال می‌کند که از جمله آنها می‌توان به آی اسپیس اشاره کرد که فعالیت‌هایی مشابه با اسپیس ایکس در آمریکا دارد. آی اسپیس در جولای گذشته دو ماهواره را در مدار زمین قرار داد.