تجاوزگری آمریکا علیه «حشد الشعبی»؛ اولویت واشنگتن منافع تل آویو است

ایالات متحده آمریکا اخیراً بار دیگر اقدام تجاوزکارانه جدیدی را علیه نیروهای مقاومت عراق ترتیب داد تا از رهگذر آن، به زعم خود بتواند این نیروها را تضعیف کرده و یا حداقل آنها را به حاشیه براند.

اخبار بین‌الملل- این درحالی است که اقدام تجاوزکارانه تروریست‌های آمریکایی با واکنش شدید اللحن مقامات و نهادهای مختلف عراقی مواجه شد. درهمین راستا، عادل عبدالمهدی نخست وزیر مستعفی عراق مخالفت شدید خود را با حمله پهپادی آمریکا به مواضع حشد شعبی در منطقه قائم در استان الانبار عراق اعلام کرد. منابع رسانه‌ای اعلام کردند که عادل عبدالمهدی مخالفت شدید خود را به وزیر دفاع آمریکا ابلاغ کرده است. در همین حال، رئیس جمهور عراق نیز به اقدام متجاوزانه تروریست‌های آمریکایی واکنش نشان داد.

درهمین راستا، « برهم صالح » رئیس جمهور عراق در بیانیه کوتاهی گفت: «بمباران یکی از مقرات حشدشعبی توسط آمریکا مغایر توافقات با آمریکا و غیرقابل قبول است». رئیس جمهور عراق همچنین حمله آمریکا به مواضع حشدشعبی را محکوم کرده و نقض حاکمیت عراق خواند. تجاوز نظامی آمریکا به مواضع حشد شعبی عراق همچنین واکنش مرجعیت دینی عراق را نیز به دنبال داشت.

در بیانیه دفتر مرجعیت دینی عراق آمده است: مرجعیت دینی عالی این حمله ددمنشانه که جمعی از رزمندگان تابع نیروهای رسمی عراق را هدف قرار داد و به شهادت و زخمی شدن شمار زیادی از آنها منجر شد، محکوم می‌کند و بر ضرورت احترام به حاکمیت عراق و عدم نقض آن به بهانه واکنش به اقدامات غیرقانونی که برخی طرف‌ها به آن روی می‌آورند، تاکید می‌کند.

واقعیت این است که آمریکایی‌ها با هدف تأمین منافع رژیم صهیونیستی در منطقه مواضع مقاومت عراق را هدف قرار داده اند. حملات سریالی ماه‌های گذشته جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به مواضع حشد شعبی عراق خود به تنهایی گواه بر این مدعاست. آمریکایی‌ها بر این باورند که مقاومت عراق رفته رفته درحال تبدیل شدن به یک تهدید بسیار بزرگ برای منافع رژیم صهیونیستی در سطح منطقه است.

درست به همین دلیل است که متجاوزان تروریست آمریکایی تلاش می‌کنند تا از رهگذر عملیات‌های تجاوزکارانه علیه مقاومت در عراق، به زعم خود آن را تضعیف کنند؛ حال آنکه چنین اقداماتی تنها عزم مقاومت برای رویارویی با متجاوزان و هم‌پیاله‌های صهیونیست‌شان را جزم می‌کند. از سوی دیگر این اقدامات خصمانه آمریکایی‌ها پس از شکست آنها در عرصه سیاسی عراق صورت می‌پذیرد. این بدان معناست که حربه‌های سیاسی واشنگتن علیه بغداد تاکنون کارگر نبوده است.

به عنوان یکی از آخرین نمونه‌های شکست حربه‌های سیاسی واشنگتن علیه بغداد می‌توان به مسأله استعفای «برهم صالح» رئیس جمهور این کشور از سِمَت خود اشاره کرد. پس از نامه صالح به پارلمان، رسانه‌های وابسته به آمریکا در سطح منطقه تمام تلاش خود را به کار بستند تا اینگونه به افکار عمومی القا کنند که عراق وارد یک «بحران سیاسی کُشنده» شده که خروج از آن میسر نیست.

در واقع، آمریکایی‌ها و رسانه‌های آنها تلاش کردند تا ضمن ناکارآمد، ناتوان و بی کفایت جلوه دادن مقامات رسمی و ارشد عراقی ازجمله «برهم صالح» به افکار عمومی القا کنند که عراق با بحران بزرگی دست و پنجه نرم می‌کند؛ این درحالی است که مقامات ارشد پارلمان عراق ازجمله نایب رئیس آن، به این فرافکنی‌های واشنگتن واکنش نشان داده و بار دیگر مقامات کاخ سفید را رسوا کردند.

در همین ارتباط، «بشیر الحداد» نایب رئیس پارلمان عراق سخنانی را در خصوص مسأله مربوط به استعفای «برهم صالح» رئیس جمهور این کشور از سِمَت خود، مطرح کرد.، وی در این خصوص گفت که رئیس جمهور عراق برای استعفا از سِمَت خود درخواست رسمی به پارلمان ارائه نکرده است. الحداد در خصوص نامه ارسالی از صالح به پارلمان نیز گفت: این نامه صرفاً در چارچوب بیان موضع بود و نه استعفای رسمی.

بر این اساس، پر واضح است که تلاش واشنگتن برای بحران سازی در عرصه سیاسی عراق با مانور بر استعفای برهم صالح پس از عبدالمهدی، با شکست مواجه شد. پس از آنکه صالح از سلیمانیه به بغداد بازگشت و کار خود را از سر گرفت، آمریکایی‌ها و رسانه‌های وابسته به آنها تمام تلاش‌های خود برای تخریب شخصیت‌های رسمی و ارشد عراقی و القا خلأ قدرت در این کشور را بر باد رفته دیدند. علاوه بر این، پیشتر نیز سیاست واشنگتن در موج سواری بر اعتراضات عراق برای بحران سازی سیاسی شکست خورده بود.

بر اساس آنچه که گفته شد، پر واضح است که آمریکایی‌ها پس از مشاهده بی نتیجه بودنِ سرمایه گذاری بر روی پروژه تخریب مقامات ارشد عراق و به تبع آن ایجاد هرج و مرج در این کشور، گزینه نظامی را روی میز قرار داده و حملات جنایتکارانه ای را علیه نیروهای مقاومت حشد شعبی ترتیب دادند؛ حملاتی که واکنش تند نهادهای عراقی نیز مواجه شد.

در همین راستا، شورای امنیت ملی عراق نیز با برگزاری جلسه‌ای فوری، بیانیه شدید اللحنی را علیه متجاوزان آمریکایی صادر کرد. در این بیانیه آمده است که دولت عراق این حمله هوایی را نقض حاکمیت خود و تهدیدی برای امنیت عراق و امنیت همگان می‌داند و ائتلاف آمریکایی بدون موافقت دولت عراق و بر خلاف ساز و کار پیشین خود دست به این اقدام زده و نیروهایی را هدف قرار داده که در جبهه مرزی علیه هسته‌های داعش فعالیت می‌کردند.

بنابراین، می‌توان نتیجه گرفت که حملات جنایتکارانه و تجاوزکارانه نظامیِ امروز آمریکایی‌ها به عراق در واقع با هدف تأمین منافع رژیم صهیونیستی در سطح منطقه صورت می‌پذیرد و نشأت گرفته از شکست سلسله سیاست‌های خصمانه آمریکایی‌ها علیه بغداد در عرصه سیاسی است. واشنگتن امیدوار است تا آنچه را در عرصه سیاسی محقق نکرده، در میدان نظامی به دست آورد.