هشدار آمریکا به شهروندانش در مغرب

با افزایش تهدیدات علیه منافع آمریکا در سراسر جهان به ویژه در خاورمیانه و آفریقا بعد از ترور سردار سپهبد قاسم سلیمانی، فرمانده شاخه قدس سپاه پاسداران ایران ، سفارت آمریکا در رباط با صدور بیانیه ای به شهروندان این کشور در آفریقا به ویژه در مغرب هشدار داد تا حد امکان جانب احتیاط را از نظر دور ندارند.

اخبار بین‌الملل- در این بیانیه آمده است: "اگرچه تاکنون هیچگونه اطلاعاتی مبنی بر تهدید شهروندان آمریکایی در مغرب مخابره نشده است، اما با توجه به افزایش سطح تنش در عراق ، لازم است شهروندان آمریکایی در مغرب هوشیاری خود را حفظ کرده و در ترددها همه جوانب احتیاطی را رعایت کنند".

این بیانیه افزود: "با این وجود به آن دسته از مسافران آمریکایی که از این به بعد قصد سفر به مغرب و یا هر کشور دیگر آفریقا را دارند شدیدا توصیه می شود با نام نویسی در سیستم الکترونیکی وزارت خارجه این کشور به راحتی بتوانند پیام‌های امنیتی این سفارت را دریافت کرده و مکان حضورشان در هر نقطه آن کشور را به مراکز دیپلماتیک آمریکایی اعلام کنند".

دولت آمریکا حتی دیروز رزمایش مشترکی را که قرار بود چهارشنبه این هفته در آب‌های کشور آفریقایی مغرب برگزار کند، به دلیل نگرانی از عواقب شهادت سردار سلیمانی و تهدیدات امنیتی، به سه ماه دیگر موکول کرد.

شبکه "راشا تودی" روسیه دیروز یکشنبه گزارش داد که وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) سه روز مانده به زمان برگزاری رزمایش دریایی مشترک با مغرب موسوم به "شیر آفریقا -۲۰۲۰"، تصمیم گرفت زمان برگزاری این رزمایش را از بیم عواقب امنیتی ناگوار شهادت فرماندهان ارشد ایرانی و عراقی در حمله پهپادی به کاروان حامل آنها در خاک عراق، به سه ماه آینده موکول کند.

این رزمایش قرار بود چهارشنبه این هفته هشتم ژانویه (۱۸ دی) به فرماندهی نیروهای دریایی آمریکایی در اروپا و آفریقا و با نظارت فرماندهی نظامی آمریکا بطور مشترک با نیروهای نظامی مغرب و ۷ کشور اروپایی و آفریقایی شامل انگلیس، هلند، اسپانیا، ایتالیا، تونس، سنگال و کانادا در آب‌های اقیانوس اطلس برگزار شود که براساس تصمیم جدید برگزاری آن به اواخر ماه مارس (فروردین) تغییر یافت.

روزنامه فرامنطقه ای "قدس العربی" چاپ لندن نیز گزارش داد این تصمیم جدید پنتاگون در پی تشدید تنش‌ها در خاورمیانه بعد از اقدام تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی در عراق صورت می‌گیرد.

بر اساس این گزارش‌، نیروهای ویژه دریایی آمریکا که قرار بود در رزمایش مشترک با مغرب شرکت کنند پس از لغو این رزمایش به سمت خاورمیانه در حرکت هستند.

پهپادهای آمریکایی بامداد جمعه به دستور «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا، سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی فرمانده شهید سپاه قدس و ابومهدی المهندس معاون سازمان نیروهای مردمی عراق به همراه ۸ نفر دیگر را در مسیر فرودگاه بغداد ترور کردند و به شهادت رساندند.

نیروهای مقاومت تهدید کرده اند که انتقام سختی از آمریکا خواهند گرفت.