ترکیه به حضور خود در لیبی ادامه می‌دهد

«رجب طیب اردوغان» رئیس‎جمهور ترکیه روز شنبه در سخنانی گفت که آنکارا به حضور خود در لیبی ادامه خواهد داد تا «دولت مشروع» ( دولت وفاق ملی لیبی به ریاست فایز السراج) بتواند به طور کامل حاکمیت خود را اعمال کند.

اخبار بین الملل- به گزارش الجزیره، رجب طیب اردوغان افزود: در رابطه به لیبی، نمی‌توان ما را به مخالفت با قانون متهم کرد، چون آنچه که با لیبی انجام می‌دهیم طبق توافقی است که بین ترکیه و دولت وفاق ملی صورت گرفته است.

رئیس جمهور ترکیه همچنین «خلیفه حفتر» را تهدیدی برای منطقه خواند و گفت که این کشور به حمایت خود از دولت وفاق ملی لیبی ادامه می‌دهد.

وی به کشورهای اروپایی هشدار داد که در صورت سقوط دولت وفاق ملی لیبی (مستقر در طرابلس) آن‌ها با مشکلات و تهدیدات جدیدی مواجه خواهند شد.

ترکیه از دو ماه گذشته به صورت جدی وارد پرونده لیبی شده و رسما از دولت فایز السراج در مقابل دولت حامی ژنرال خلیفه حفتر، فرمانده نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی حمایت می‌کند. اما در مقابل کشورهای عربستان سعودی، مصر و امارات جانب خلیفه حفتر را گرفته و عملا لیبی را به صحنه جنگ نیابتی با ترکیه تبدیل کرده‌اند.

پارلمان ترکیه در تاریخ ۱۲ دی با لایحه مجوز اعزام نیروی نظامی جهت حمایت از دولت وفاق لیبی موافقت کرد. بر اساس این لایحه، پارلمان به دولت ترکیه این مجوز را می‌دهد که جهت حمایت از دولت وفاق ملی لیبی به ریاست فایز السراج که مورد حمایت جامعه بین‌الملل است، نیرو و تجهیزات اعزام کند.