افشگری بزرگ از خاندان سعودی

اداره فدرال تحقیقات آمریکا (اف‌بی‌آی) معتقد است دولت عربستان سعودی به اتباع خود که در آمریکا هستند، کمک می‌کند تا از پیگرد قضایی و محاکمه در آمریکا بگریزند. 

اخبار بین الملل - به نوشته پایگاه «واشنگتن اگزمینر»، بر اساس یک سند اف‌بی‌آی به تاریخ ۲۹ آگوست (۸ شهریور) که به دست پایگاه «اورگونین» رسیده، این آژانس دولتی آمریکا «تقریبا مطمئن» است که ریاض به اتباع خود کمک کرده تا از محاکمه در نظام قضایی آمریکا مصون بمانند. این سند، ریاض را به «تضعیف روندهای قضایی ایالات متحده» متهم کرده است.

در بخشی از این سند آمده است: «بعید است در کوتاه‌مدت مقام‌های [سعودی] این رویه را تغییر دهند، مگر آنکه دولت ایالات متحده مستقیما این مسئله را [با عربستان سعودی] در میان بگذارد و همکاری ایالات متحده در قبال اولویت‌های [مدنظر ریاض] را به پایان دادن به این رویه منوط کند.»

بخش‌های زیادی از مطالب سند اف‌بی‌آی بر اساس قوانین محرمانگی سانسور شده و از این رو مشخص نیست که دولت سعودی از چه روش‌هایی برای فراری دادن اتباعش از پیگرد قضایی در آمریکا استفاده می‌کند.

با این وجود، پیش از این در رسانه‌های آمریکایی گزارش‌هایی منتشر شده که نشان می‌دهد بسیاری از اتباع سعودی بعد از آنکه در آمریکا با اتهامات قضایی روبرو می‌شوند، به شکل رازآلودی ناپدید می‌شوند. گفته می‌شود عربستان سعودی از بیم آنکه محکومیت اتباعش در آمریکا اعتبار ریاض را خدشه‌دار کند، این افراد را تحت پوشش‌های دیپلماتیک از آمریکا خارج می‌کند.