مصر: لیبی مسأله امنیت ملی برای سیسی است

بسام راضی، سخنگوی نهاد ریاست جمهوری مصر در اظهارات مطبوعاتی گفت، تماس‌های بسیار زیادی با همه طرف‌های لیبیایی در سایه مواضع مختلف آنها برقرار شد.

اخبار بین الملل- وی افزود: در همه بحران‌های مشابه مشخص شده که آتش‌بس به تنهایی کفایت نمی‌کند و نمی‌توان دوام آن را بدون روند سیاسی جامع تضمین کرد روندی که همه طرف‌ها را جمع کرده و همه جوانب چه سیاسی یا اقتصادی یا نظامی یا امنیتی بحران را بررسی کند. این دیدگاه مصر است.

راضی گفت، عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر به وضوح تأکید کرد که لیبی مساله امنیت ملی مصر است. این کشور برخلاف مرز دریایی، ۱۲۰۰ کیلومتر مرز زمینی مشترک با لیبی دارد و مصر امنیت این مرزها را به صورت شبانه روزی و یکجانبه تأمین می‌کند هرچند که مسؤولیت تأمین امنیت مرزهای مشترک بین دو کشور، مشترک است.

وی ادامه داد، کنفرانس برلین همه بازیگران را از جمله پنج عضو دائم شورای امنیت و کشورهای همسایه و علاوه بر آنها آلمان، سازمان‌های بین‌المللی ذی‌ربط و در رأس آنها سازمان ملل، اتحادیه عرب، اتحادیه اروپا و اتحادیه آفریقا کنار هم جمع می‌کند و همه این طرف‌ها به امور لیبی توجه دارند.

سخنگوی نهاد ریاست جمهوری مصر بار دیگر بر ضرورت توقف ورود نظامیان خارجی به لیبی خواه از سوریه یا سایر مزدوران، افراط‌گرایان و تروریست‌های مسلح که این وضعیت را پیچیده‌تر می‌کند، تأکید کرد.

راضی از همگان خواست با ارتش ملی لیبی که قدرت قانونی در حفظ امنیت این کشور است تعامل داشته باشند و گفت، این همان موضع مصر است.

وی در پایان گفت، باید با مداخله‌های خارجی برخورد شود که با توجه به اینکه هر طرفی برنامه‌کاری و منافع خود را دارد، تفرقه را بیشتر کرده است. همچنین باید در مسیر منافع ملت و کشور لیبی گام برداشت و اجرای خواست ملت لیبی ضروری است.