هک شدن تلفن همراه مالک واشنگتن پست؛ «بن سلمان» متهم اصلی معرفی شد

 نتشار خبر هک شدن تلفن همراه «جف بزوس»، مالک شرکت تجارت الکترونیک آمریکایی «آمازون» و نیز روزنامه «واشنگتن پست»، پنج ماه پیش از قتل «جمال خاشقجی»، روزنامه نگار سعودی این رسانه آمریکایی از طریق ارسال پیامی از سوی «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان با واکنش‌های مختلفی مواجه شد.

اخبار بین الملل- تلفن همراه «جف بزوس»، مالک واشنگتن پست در اوایل سال ۲۰۱۸ بر اثر دریافت پیامی از حساب کاربری محمد بن سلمان در شبکه اجتماعی «واتس اپ» هک شد.

براساس تجزیه و تحلیل‌های دیجیتالی انجام شده پیام رمزگذاری شده ارسالی از محمد بن سلمان به بزوس حاوی ویروسی مخرب بوده که تلفن ثروتمندترین مرد جهان را هدف قرار داده است؛ از نوع و ماهیت اطلاعات سرقت شده از تلفن «بزوس» گزارشی ارائه نشده است.

گاردین به نقل از منابع نزدیک با این پرونده نوشت، «براساس آنالیز قریب به یقین، حمله به تلفن بزوس با ارسال پیامی ویدئویی انجام و منجر به سرقت داده‌های زیادی از تلفن وی شد.»

انتشار این خبر سبب شد تا موضوع سرمایه گذاری ولیعهد عربستان در آمازون منجر به شوک عمده‌ای به «وال استریت» و «سیلیکون ولی» شود؛ ضمن این که سوال‌های بیشتری را در مورد انتشار عکس‌ها و پیام‌های خصوصی این میلیاردر آمریکایی در نشریه «نشنال اینکوایر» وابسته به شرکت «امریکن مدیا»، ۹ ماه پس از قتل هولناک «خاشقجی» ایجاد کرد.

«اگنس کالامارد»، نماینده سازمان ملل در امور قتل‌های خودسرانه که پرونده خاشقجی را پیگیری می‌کند، اعلام کرد «از تمامی پروتکل‌های سازمان ملل برای ملزم کردم محققان به تحقیق در این مورد استفاده می‌کند.»

تحلیلگران و کارشناسان سعودی بر این باورند که تلفن «بزوس» به دلیل انتشار مطالب انتقادی «خاشقجی» در ستون‌های واشنگتن پست هدف قرار گرفته است.

هک شدن تلفن رئیس یکی از شرکت‌های پیشرو آمریکا توسط عربستان، می‌تواند معضل بزرگی برای کاخ سفید پدید بیاورد؛ چراکه «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا و «جرد کوشنر»، مشاور و داماد وی ارتباط نزدیکی با بن سلمان دارند.

«اندرو میلر»، کارشناس پیشین شورای امنیت ملی آمریکا و تحلیلگر مسائل غرب آسیا نیز در این باره گفت: «هدف قرار گرفتن "بزوس" توسط ولیعهد، نشان دهنده محیط سیاسی متاثر از شخصیت محوری در عربستان است.»

سفارت عربستان در واشنگتن حاضر به پاسخگویی به درخواست گاردین نشد، اما بعدا در صفحه کاربری خود در توییتر ادعای مذکور را "مسخره" خواند.

«جف بزوس» هنوز به این خبر واکنشی نشان نداده است.

عربستان در اکتبر ۲۰۱۸، «جمال خاشقجی» را در کنسولگری این کشور در ترکیه به قتل رساند. علت این اقدام مطالب انتقادی و افشاگرانه‌ای بود که «خاشقجی» علیه نظام حاکم بر عربستان و خانواده سلطنتی در واشنگتن پست منتشر می‌کرد.