اسکادران «اف-۱۵» آمریکا در عربستان با یک موشک بالستیک از بین می‌رود

پایگاه روسی «اویا» که به صورت تخصصی در زمینه اخبار و گزارش‌های نظامی فعالیت می‌کند، با اشاره به آرایش جنگنده‌های آمریکایی مستقر در پایگاه «شاهزاده سلطان» عربستان سعودی ، نوشته است که این اسکادران در برابر حملات موشکی و هوایی به شدت آسیب‌پذیر است.

اخبار بین الملل - در روزهای اخیر تصویری ماهواره‌ای از این پایگاه نظامی منتشر شده که نشان می‌دهد نزدیک به ۲۰ فروند جنگنده «اف-۱۵ ای» آمریکایی با فاصله‌ای بسیار نزدیک به یکدیگر، در این پایگاه مستقر شده‌اند.

«اویا» با اشاره به این تصویر، نوشته است: «چینش متمرکز هواپیماهای نظامی در پایگاه هوایی شاهزاده سلطان موجب شده تا این اسکادران در خطر نابودی کامل قرار داشته باشد. دلیل آن هم سابقه به کارگیری موشک‌های بالستیک و پهپادهای تهاجمی توسط واحدهای یمنی حامی ایران است. علاوه بر این، برای این کار به تنها یک موشک بالستیک نیاز است.»

این پایگاه می‌افزاید: «اگر بخواهیم بر اساس تصویر ماهواره‌ای که در اینترنت منتشر شده قضاوت کنیم، باید گفت نیروی هوایی ایالات متحده تصمیمی نامعقول گرفته و کل اسکادران را در محیط باز قرار داده است. با توجه به درگیری کنونی میان یمن، عربستان سعودی و ایالات متحده، ایوران می‌تواند با سادگی با موشک به پایگاه هوایی شاهزاده سلطان حمله کند.»

نیروی هوایی آمریکا روز ۴ ژانویه (۱۵ دی) گزارش داد که جنگنده‌های اف-۱۵ در حال استقرار در پایگاه شاهزاده سلطان هستند. تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که در روز ۶ ژانویه (۱۷ دی) مجموعا ۱۲ جنگنده در این پایگاه استقرار یافته و روز ۱۱ ژانویه (۲۲ دی)، تعداد این جنگنده‌ها به ۱۷ فروند افزایش یافته است.

دولت آمریکا در ماه‌های اخیر به بهانه ایجاد «بازدارندگی» در برابر ایران و «دفاع» از عربستان سعودی، چند هزار نظامی و صدها تن تجهیزات نظامی بیشتر به عربستان سعودی منتقل و در پایگاه شاهزاده سلطان مستقر کرده است. این پایگاه در جنوب شرقی ریاض، پایتخت عربستان سعودی، واقع شده است.