نابودی تشکیلات خودگردان فلسطین در «معامله قرن»

«صائب عریقات» دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین در مصاحبه ای با شبکه سی ان ان گفت: «همانطور که دیدید، رئیس جمهور دونالد ترامپ، بنیامین نتانیاهو و بنی گانتز را دعوت کرده است تا هر سه نفر بتوانند درباره آینده من و اینکه چه شرایطی برای من بهتر است، تصمیم بگیرند و آن را به من دیکته کنند.

اخبار بین الملل - عریقات در جواب پرسش مجری سی اِن اِن در مورد لزوم حضور طرف فلسطینی در این مذاکره و زیر سئوال رفتن اعتبار این طرح که در آن‌ها تنها با یک طرف مذاکره می شود، گفت: «ما در سال ۲۰۱۷ در ۳۷ جلسه با دولت ترامپ مشارکت داشتیم، اکنون می‌خواهم به رئیس جمهور آمریکا بگویم، آنچه انجام می‌دهید بسیار ناعادلانه است، شما می‌خواهید بیت المقدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت بشناسید، شما می‌گوید شهرک سازی‌ها قانونی هستند، و بعد می‌گویید که می‌خواهید با فلسطینیان صحبت کنید یا اینکه پس از تعیین کردن آینده شان با آن‌ها صحبت کنید. او (ترامپ) می‌خواهد شرایط را بر ما دیکته کند، این یک فریب و کلاهبرداری است. فلسطینیان و اسرائیلی‌ها باید میان خودشان تعامل و گفتگوی مستقیم داشته باشند تا تصمیم مورد نظر را اتخاذ کنند».

وی در ادامه با تأکید بر اینکه آنچه رئیس جمهور ترامپ و تیم او انجام می‌دهند، در واقع روند صلح را میان فلسطینیان و اسرائیلی‌ها نابود می‌کند، تأکید کرد: «بنابراین آنچه می‌خواهند دیکته کنند، یک کشور و دو سیستم است، یعنی آپارتاید. این طرحی است که کوشنر و نتانیاهو می‌خواهند به آن برسند».

عریقات در ادامه در خصوص چراغ سبز دونالد ترامپ به اقدام رژیم صهیونیستی در الحاق اراضی مورد مناقشه گفت: «ترامپ با اعلام اینکه قدس اشغالی پایتخت اسرائیل است، اینکار را انجام داده است. او گفته است شهرک‌های اسرائیلی که بر اساس حقوق بین الملل جنایت جنگی محسوب می‌شود، قانونی هستند. ترامپ گفته است اسرائیل می‌تواند دره رود اردن را الحاق کند؛ بنابراین او هم اکنون نیز این کار را انجام داده است. آن‌ها هم اکنون نیز طرح موسوم به معامله قرن را اجرایی کرده اند، یعنی همان فریب و کلاهبرداری قرن، این موضوع سرانجام خوبی ندارد. آن‌ها تلاش می‌کنند تا آینده فرزندان و نوه‌های من را تعیین کنند، این عادلانه نیست.. تنها راه حل، وجود کشور فلسطین به پایتختی بیت المقدس در کنار اسرائیل و بر طبق مرزهای ۱۹۶۷ است».

مقام فلسطینی درباره اتفاقات احتمالی آینده از جانب طرف فلسطینی گفت: «آنچه اتفاق خواهد افتاد، یک تصمیم عربی به اتفاق آرا خواهد بود که این فریب و کلاهبرداری را رد خواهد کرد. ما بر موضع خود به عنوان یک کشور عربی تاکید خواهیم کرد».

عریقات در ادامه خاطرنشان کرد که «درنهایت نتانیاهو و ترامپ تنها خواهند ماند، زیرا جامعه بین المللی از حل و فصل مسائل خارج از حیطه حقوق بین الملل خودداری می‌کنند. ثانیاً، وقتی آن‌ها این اقدام را انجام دهند، به طور یکجانبه توافقنامه اسلو را لغو خواهند کرد، و همینطور تمامی توافقات پیشینی که میان اسرائیل و فلسطینیان به امضا رسیده است».

وی در ادامه افزود که «همچنین احتمال زیادی وجود دارد که تشکیلات خودگردان فلسطین دیگر قادر به ادامه فعالیت نباشد، و نتانیاهو کاملاً اختیارات را بر عهده خواهد گرفت، من نمی‌خواهم تهدید کنم، نمی‌گویم که ما تشکیلات خودگردان فلسطین را منحل می‌کنیم، فقط می‌خواهم بگویم اگر آن‌ها من را در اریحا نگه دارند و ۹۴ درصد اراضی اطرف من را به چنگ آورند، به این معنی خواهد بود که نوه‌های من نمی‌توانند در آینده ازدواج کنند، نمی‌توانند خانه داشته باشند، شرایط به این شکل برای فلسطینیان بسیار وخیم خواهد شد؛ بنابراین احتمال فراوانی وجود دارد که اگر ترامپ و نتانیاهو این اقدام را انجام دهند، تشکیلات خودگردان فلسطین نابود شود. البته شاید این چیزی است که نتانیاهو می‌خواهد، تا دیگر طرف صلحی برای خودش نداشته باشد».

صائب عریقات همچنین درباره متحدان تشکیلات خودگردان و دیدارهای محمود عباس با سران کشورهای مختلف گفت: «من فکر می‌کنم متحدان فلسطینیان آن‌هایی هستند که به صلح اعتقاد دارند و مذاکره را بهترین راه حل و فصل اختلافات می‌دانند که به تشکیل کشور فلسطین در کنار اسرائیل بر اساس مرزهای ۱۹۶۷ منجر شود. رئیس جمهور پوتین، رئیس جمهور ماکرون، رئیس جمهور ارمنستان، پرنس چارلز، همه آن‌ها بر موضع شان تاکید کردند و مطمئن هستم که پس از طرح صلح ترامپ تمام جامعه بین المللی شانه به شانه از فلسطینیان حمایت خواهند کرد و خواهند گفت که تنها راه حل میان اسرائیل و فلسطینان طرح دو کشوری است».