عربستان روزانه سبب مرگ ۲۵ بیمار یمنی می‌شود

سخنگوی رسمی سازمان هواپیمایی یمن گفت که پل هوایی بشردوستانه پزشکی که سازمان ملل و سازمان بهداشت جهانی برای انتقال بیماران یمنی  به خارج از کشور سازماندهی کردند بیشتر شبیه به تیر خلاص به جان مردم یمن است تا اینکه بخواهد پروازهای بشردوستانه خوانده شود.

اخبار بین الملل- «مازن غانم» در گفت‌وگو با خبرگزاری یمنی «سبأ» تاکید کرد: «ما منتظر یک سری پرواز مداوم برای رسیدن به مفهوم پل هوایی بودیم؛ اما از روبه‌رو شدن با قبول درخواست انتقال فقط سی بیمار متعجب شدیم و به همین دلیل ادعای آنها (سازمان ملل) درباره تدارک پروازهای بشردوستانه برای بیماران بیشتر به مثابه شلیک گلوله خلاص است».

وی افزود: «با این حساب به سیزده سال زمان نیاز است تا سی‌ودو هزار بیمار که نام آنها توسط وزارت بهداشت به عنوان بیماران بد حال ثبت شده است به خارج منتقل شوند، زیرا هر پرواز زیر نظر سازمان ملل از فرودگاه صنعا فقط هفت نفر را منتقل می‌کند».

سخنگوی رسمی سازمان هواپیمایی یمن تاکید کرد: «ساز و کار انتقال بیماران به نحوی که ماهیانه فقط چهار پرواز انجام شود و در هر پرواز هم فقط هفت بیمار منتقل شوند  فقط موجب بیشتر شدن رنج و مشقت یمنی‌ها می‌شود زیرا روزانه پانزده تا بیست‌وپنج بیمار به دلیل اینکه نمی‌توانند برای درمان به خارج منتقل شوند، از بین می‌روند».

غانم از سازمان ملل و شورای امنیت خواست کشورهای عضو ائتلاف را برای بازگشایی فرودگاه بین المللی صنعا به روی همه شهروندان و بدون هیچ شروطی تحت فشار قرار دهند چرا که بسته ماندن آن مغایر با قوانین بین المللی است.

ائتلاف عربی از آگوست ۲۰۱۶ تمام پروازها در فرودگاه بین‌المللی صنعا را ممنوع کرده است به استثنای پروازهای انسانی ویژه سازمان ملل و برخی نهادهای بشردوستانه که گه‌گاه از این فرودگاه انجام می‌شود.

سازمان ملل متحد از سال ۲۰۱۸ میلادی، وعده  ایجاد «یک پل هوایی بشردوستانه پزشکی» را برای انتقال غیرنظامیانی داده بود که به دلیل ابتلا به بیماری‌های سخت نمی‌توانند در این کشور جنگ زده  و تحت محاصره درمان شوند.

در پی حملات ائتلاف متجاوزان به یمن و محاصره مداوم این کشور از سوی این ائتلاف به سرکردگی عربستان سعودی بیش از میلیون میلیون و چهارصد هزار نفر دچار سوء تغذیه هستند.

وزارت بهداشت یمن اعلام کرده است که با اقدام عربستان به محاصره یمن تاکنون چهل‌وسه هزار بیمار به علت آنکه نتوانستند برای درمان به خارج سفر کنند، جان خود را از دست دادند و بیش از ۳۲۰ هزار بیمار یمنی برای درمان، نیازمند سفر به خارج هستند و محاصره و تعطیلی فرودگاه صنعا موجب جان باختن بیش از ۲۸ هزار بیمار سرطانی به دلیل نبود تجهیزات مورد نیاز پزشکی شد.

در نوامبر ۲۰۱۹ ائتلاف عربی تحت فشارهای شدید بین المللی وعده داده بود که پروازهای هوایی را با کمک سازمان بهداشت جهانی برای انتقال بیماران از صنعا و از طریق فرودگاه بین الملل این شهر تسهیل می‌کند.

ائتلاف سعودی از ششم مارس ۲۰۱۵ (ششم فرودین ماه سال ۱۳۹۴) با تجاوز به خاک یمن که به بهانه بازگرداندن قدرت به عبدربه منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی و فراری فقیرترین کشور عربی در منطقه انجام داد، چیزی جز آوارگی، بیماری و قحطی برای مردم آن به ارمغان نیاورده است.