وزیر خارجه چین اتهامات آمریکا علیه کشورش را دروغ دانست

"وانگ یی"، وزیر امور خارجه چین در سخنانی در کنفرانس امنیتی مونیخ از ایالات متحده خواست خود را برای همزیستی با قدرتهای در حال ظهور آماده کند.

اخبار بین الملل- وی همه انتقادهای آمریکا علیه کشورش را رد کرده و تاکید کرد که چین خواهان یک اتحادیه اروپای متحد و قدرتمند بوده و به دنبال روابط تنگاتنگ تر با اروپا است. وی این مسئله را با توجه به اینکه آمریکا به صورت روزافزون در مسیر یکجانبه گری قرار گرفته مهم ارزیابی کرد.

"وانگ یی" با نگاهی به همکاری های چند جانبه در زمینه تجارت و حمایت از آب و هوا بین چین و اروپا همچنین از رویکرد مبتنی بر علم گرایی بسیاری از کشورهای اروپایی درباره استفاده از فن آوری شرکت هوآووی در اینترنت نسل پنجم کشورهایشان قدردانی کرد.

وی اتهامات آمریکا علیه کشورش را دروغ و کارزار تبلیغاتی دانسته و ابراز امیدواری کرد که آمریکا به عنوان یک ابرقدرت اعتماد در دنیا و عقل سلیم خود را از دست ندهد.

مقامات آمریکایی در سخنان خود در کمفرانس امنیتی مونیخ انتقادات شدیدی را به چین وارد کردند.

« مارک اسپر » وزیر دفاع آمریکا در سخنرانی خود در نشست امنیتی مونیخ حرفهایش را با حمله به چین آغاز کرد.

وی با بیان اینکه آمریکا به دنبال تقابل با چین نیست افزود: دولت پکن باید شفافتر عمل کند و به حاکمیت دیگر کشورها نیز احترام بگذارد.

وی همچنین گفت که پکن از تکنولوژی‌های فنی خود برای حمایت از شرکت‌های دولتی خود استفاده می‌کند و جامعه بین‌المللی باید شدیدا نگران تکنولوژی هوش مصنوعی چین باشد.

اسپر همچنین گفت که چالشهای امنیتی ایالات متحده تغییر کرده است و چالش امنیتی ما در حال حاضر چین است نه روسیه.

اسپر در سخنان خود همچنین با محکوم کردن چین، افزود که این کشور کمونیست در صدر فهرست مخالفان بالقوه وزارت دفاع آمریکا قرار دارد، همانند روسیه، کره شمالی و ایران و دیگر تهدیدات از سوی گروه‌های بنیادگرا.

به ادعای اسپر، حزب کمونیست چین و دیگر سازمان‌های مرتبط با آن شامل ارتش این کشور به طور فزاینده‌ای تهدیداتی را در خارج از مرزها از جمله در اروپا متوجه دیگران می‌کنند.

وزیر دفاع آمریکا همچنین گفته است: به اعتقاد او حزب کمونیست چین بسیار بیشتر و سریعتر به سوی مسیر اشتباه خود در راستای سرکوب داخلی بیشتر، بهره کشی اقتصادی بیشتر و وضعیت نظامی تهاجمی تر به پیش می‌رود.

اسپر در نشست امنیتی مونیخ در ادامه حملات خود علیه چین، مدعی شد که چین لازم است تا یک کشور معمولی و عادی با سیاست‌های معمولی باشد و این چیزی است که آمریکا از پکن می‌خواهد.

پیش از اسپر، « مایک پمپئو » وزیر خارجه آمریکا نیز در سخنرانی خود از چین و تکنولوژیهای هوش مصنوعی این کشور به عنوان یک تهدید علیه آمریکا یاد کرد.

وزیر خارجه آمریکا گفت: «هواوی و دیگر شرکت‌های دولتی فناوری چین، به عنوان اسب تروای (سازمان) اطلاعات چین عمل می‌کنند.»