تداوم نارضایتی اروپایی ها از کمپین ضد هوآوی آمریکا

روزنامه نیویورک تایمز نوشت: کمپین جهانی آمریکا برای جلوگیری از اینکه نزدیکترین متحدانش از هوآوی –غول مخابرات چین- در نسل بعدی شبکه‌های وایرلس استفاده نکنند، عمدتا شکست خورده است، زیرا سران خارجی علنا استدلال آمریکا را مبنی بر اینکه این شرکت خطر امنیتی غیر قابل مدیریت ایجاد می‌کند، رد کرده‌اند.

اخبار بین الملل- انگلیس از قبل ادعای آمریکا را رد و اعلام کرده است مقامات قطع همکاری اطلاعاتی با هر کشوری که از تجهیزات هوآوی در شبکه خود استفاده کند را اجرا نخواهند کرد. صرف نظر از تماس تلفنی خشمگینانه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا با بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس، به نظر می‌رسد انگلیس برای این تصمیم خود هزینه‌ای نمی‌دهد، چون اعلام کرده است نظارت جدی بر عملکرد هوآوی خواهد داشت.

اکنون به نظر می‌رسد آلمان هم، به رغم تهدید‌های بی پایان مایک پمپئو، وزیر خارجه و مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا در کنفرانس امنیتی مونیخ، مسیری مشابه را انتخاب کرده است. پمپئو و اسپر در سخنرانی‌های عمومی و گفتگو‌های خصوصی، همچنان درباره خطرات استفاده از این شبکه‌های چینی هشدار می‌دهند و می‌گویند این شبکه‌ها به دولت چین امکان جاسوسی می‌دهد. آن‌ها اعلام کردند خطر چنان جدی است که آمریکا دیگر با هر کشوری که شبکه هایش از هوآوی استفاه کند، همکاری اطلاعاتی نخواهد داشت.
اما مقامات حس می‌کنند هشدار‌های مکرر آن‌ها دیگر در اروپا شنیده نمی‌شود؛ بنابراین دولت ترامپ رویکر خود را تغییر داده است. آمریکا اکنون قصد دارد با بستن دسترسی هوآوی به فناوری آمریکایی که بدان نیاز دارد، آن را مهار کند و همچنین یک جایگزین آمریکایی-اروپایی برای رقابت با آن به میدان بیاورد.

جنگ بر سر هوآوی ، بخشی از کشمکش بزرگتر میان آمریکا و چین است. واشنگتن تلاش می‌کند نفوذ و قدرت چین را محدود و تضمین کند که دومین اقتصاد بزرگ جهان، بر صنایعی که به آن برتری اقتصادی و نظامی می‌دهد، غلبه نخواهد کرد. این امر شامل نسل بعدی شبکه‌های مخابراتی -موسوم به جی ۵- است که هوآوی سرگرم ساخت آنهاست. این شبکه‌های بسیار پرسرعت، ارتباطات و زیرساخت‌های حساس را کنترل خواهند کرد که این امر برای مقامات آمریکایی بسیار نگران کننده است.

آمریکا همچنین در تلاش است دسترسی چین را به فناوری آمریکا به شکل کلی محدود کند و سرگرم محدود ساختن فروش ریزتراشه‌ها، هوش مصنوعی,​ محصولات رباتیک و برخی انواع نرم افزار‌های پیشرفته به این کشور است. حتی این محدودیت ممکن است شامل تبادل نتایج تحقیقات با شرکت‌های چینی شود.

بر این اساس، انتظار می‌رود این ماه دولت آمریکا در صدد بستن خلاء‌های باقیمانده برآید و مجرا‌هایی را که هنوز به هوآوی اجازه می‌دهد قطعات و محصولات شرکت‌های آمریکایی را خریداری کند، ببندد. هرچند پنتاگون اول با این اقدام مخالف بود و بیم آن داشت چنین اقدامی به منابع دفاعی لطمه بزند، تحت فشار دیگر مقامات دولت، موضع خود را تغییر داده است.

اما تلاش‌ها برای بستن دست هوآوی، با توجه به اینکه جایگزینی برای این شرکت –که تجهیزات مخابراتی را با بهره گیری از یارانه دولت چین، ارزان عرضه می‌کند- وجود ندارد، پیچیده بوده است. در حال حاضر تنها رقبای واقعی این شرکت، دو شرکت نوکیا و اریکسون هستند که ادعا می‌کنند شبکه‌های جی ۵ بیشتری نسبت به هوآوی ساخته اند، اما در بحث قیمت، هنوز نمی‌توانند با این شرکت رقابت کنند.

نارضایی از کمپین ضد هوآوی آمریکا در حال شکل گیری است. در کنفرانس امنیتی مونیخ، اسپر بار دیگر بر برخی از هشدار‌های امنیتی تاکید کرد که آمریکا از بیش از یک سال پیش تا کنون آن‌ها را تکرار کرده است. اما مخاطبان او مردد ماندند.

جنگ بر سر هوآوی، بسیاری از کشور‌های اروپایی را در وضعیت بدون برد قرار داده است، به نحوی که آن‌ها یا باید هشدار‌های متحد کلیدی خود را نادیده بگیرند و ائتلاف مهم شان را به خطر بیندازند، یا چین را که شریک تجاری جدی آنهاست، دلخور کنند. آنچه این وضعیت را پیچیده‌تر می‌کند، نبود شواهد اطلاعاتی کافی آمریکا است که نشان دهد هوآوی در طول دو دهه عرضه تجهیزات مخابراتی به اروپا، به داده‌های حساس آن‌ها دست یافته است.

در این میان انتظار می‌رود آلمان تصمیمی مشابه انگلیس را اتخاذ کند: از هوآوی استفاده کند و همزمان نظارت را بر فعالیت آن تشدید کند. این تصمیم، خسارت سنگینی برای آمریکا محسوب می‌شود، زیرا انگلیس و آلمان، نزدیکترین شرکای آمریکا در حوزه تبادل اطلاعات به شمار می‌روند.