واکنش تند کرملین به تهدید اردوغان برای عملیات ترکیه در ادلب

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین تاکید کرد که عملیات نظامی ارتش ترکیه علیه نیروهای ارتش سوریه بدترین سناریو است. 

اخبار بین الملل- پسکوف در واکنش به تهدید ترکیه برای آغاز حمله علیه نیروهای مسلح سوریه از ادلب گفت: «اگر این یک عملیات نظامی علیه تروریستها در ادلب باشد، قطعا در چارچوب روح توافق روسیه با ترکیه در سوریه است. اما اگر اقدام ترکیه علیه نیروهای مشروع دولت سوریه باشد که قطعا است، بدترین سناریو از طرف آنکارا خواهد بود.»

روسای جمهور ترکیه و روسیه سال گذشته در سوچی درباره تنش زدایی و ایجاد منطقه کاهش در ادلب که آخرین سنگر تروریستها در سوریه است توافق کرده بودند که به توافق سوچی معروف شد. 

پسکوف در ادامه افزود: ما از توافق سوچی طی یک سال گذشته راضی بودیم و این رضایت دو طرفه بود. اما بعد از حملات شبه نظامیان و گروه‌های تروریستی از قلمروی ادلب علیه نیروهای مسلح سوریه و همچنین سایتهای نظامی روسیه کاملا ناراضی هستیم. دلیل نارضایتی ما از توافق سوچی نیز همین است.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه امروز (چهاشنبه) مجددا به تهدید دولت سوریه درباره تداوم عملیات ضد تروریست‌ها در استان ادلب پرداخته و گفت تدارکات لازم برای اقدام نظامی علیه نیروهای سوری را تکمیل کرده‌اند.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی» اردوغان طی سخنرانی در جمع نمایندگان پارلمانی حزب عدالت و توسعه، با ادعای اینکه موضوع عملیات ادلب مسئله زمان است، تهدید کرد: «عملیات ادلب قریب‌الوقوع است و ما عرصه را به رژیم سوریه که توافق [سوچی] را رعایت نمی‌کند، وانمی‌گذاریم».

تلاش‌های ترکیه برای متوقف کردن پیشروی ارتش سوریه در ادلب و حمایت از تروریست‌ها در حالی است که ستاد کل ارتش و نیروهای مسلح سوریه چند روز پیش با انتشار بیانیه‌ای خبر داد در ادامه پیشروی‌ها ضد تروریست‌ها در استان ادلب، بیش از ۶۰۰ کیلومتر مربع را در این منطقه و حلب آزاد کرده و کنترل ده‌ها شهرک، روستا و ارتفاع راهبردی را به دست گرفته‌اند.