چرا کابینه علاوی این هفته معرفی نشد؟

«محمود  الکعبی» عضو ائتلاف سائرون درباره دلیل به تاخیر افتادن معرفی اعضای کابینه از سوی محمد توفیق علاوی به هفته آینده به جای هفته جاری را که وی وعده داده بود، فاش کرد.

اخبار بین الملل - الکعبی به شبکه الفرات گفت علت تاخیر علاوی در معرفی اعضای کابینه و برنامه دولتی برای به دست آوردن رای اعتماد در هفته جاری این بود تا گروه‌های سیاسی از گام‌های مربوط به تشکیل دولت و برنامه آن مطلع شده و دیدگاه همه شنیده و فرصتی برای آنها فراهم شود و اینکه در آغاز تشکیل دولت، تقابلی صورت نگیرد.

وی افزود شاهد ممانعت و ملاحظاتی از سوی حزب دموکرات کردستان بودیم و تحرکاتی از سوی نمایندگان صورت گرفت، ما با علاوی دیدار و اعلام کردیم حزب دموکرات و محمد الحلبوسی رئیس پارلمان و کسانی که با آنها همراه هستند، ملاحظاتی دارند و خواسته‌هایی مطرح کرده‌اند، به همین سبب علاوی زمینه کافی را برای گفت‌وگو و بحث و بررسی فراهم کرد تا آنها را در قبال آنچه در خصوص تشکیل دولت جریان دارد، مطلع کند.

الکعبی اظهار داشت علاوی گفته است در صورتی که راه حل‌ها به نتیجه نرسد و آنها(گروه‌های اقلیت) بر حضور خود در دولت و تحمیل شخصیت‌های مدنظرشان پافشاری کنند، آنگاه وی به صراحت با ملت عراق در این باره صحبت خواهد کرد و من معتقدم این مسئله علت تاخیر در معرفی کابینه وزارتی در هفته جاری بوده  است.

نماینده ائتلاف سائرون  ادامه داد ما امیدواریم که شرکای سیاسی، منافع عالی کشور را بر منافع گروهی و شخصی ترجیح دهند، زیرا اگر علاوی شکست بخورد، همه به سبب اوضاع کنونی کشور و منطقه بازنده خواهند بود.

رایزنی برای تشکیل دادگاه بین‌المللی ویژه محاکمه داعش  

خبر دیگر اینکه برهم صالح رئیس جمهوری عراق و کریم خان رئیس تیم تحقیق وابسته به سازمان ملل متحد برای تقویت بازخواست جنایاتی که تروریست‌های داعشی مرتکب شده‌اند، با یکدیگر دیدار کردند.

بر اساس بیانیه دفتر ریاست جمهوری عراق، در دیدار برهم صالح و کریم خان در کاخ السلام تلاش‌های تاسیس دادگاه بین المللی ویژه بازخواست تروریست‌های داعشی به خاطر جنایاتی که علیه عراقی‌ها در شهرها و استان‌های مختلف پیش از آزادسازی و پاکسازی آنها مرتکب شدند، بررسی کردند.

در این بیانیه آمده است در این دیدار همچنین بر اهمیت همکاری و هماهنگی مشترک درباره مبارزه با تروریسم و خشکاندن منابع درآمدی و تامین مالی آنها که سبب تحکیم  امنیت و صلح بین المللی می‌شود، تاکید شد.