هشدار نخست وزیر موقت عراق به کناره گیری

عادل عبدالمهدی، نخست وزیر دولت پیشبرد امور در عراق امروز چهارشنبه در نامه‌ای سرگشاده خطاب به رهبران سیاسی این کشور خواهان تسریع در موافقت با کابینه محمد توفیق علاوی شد و هشدار داد در صورتی که این مسأله تا دوم مارس (۱۲ اسفند) انجام نشود، سمت خود را ترک خواهد کرد.

اخبار بین الملل - عادل عبدالمهدی در بیانیه‌ای گفت: تحمل مسئولیت‌ها پس از تاریخ ۲ مارس ۲۰۲۰ نادرست و نامناسب می‌باشد و من چاره‌ای به جز متوسل شدن به راه حل‌هایی که در قانون اساسی و یا نظامنامه داخلی هیئت وزیران وجود دارد، نمی‌بینم.

رهبران سیاسی در عراق در ابتدا با جانشینی محمد توفیق علاوی، بجای عادل عبدالمهدی مخالفت کردند و مسأله انتخاب وی در تاریخ اول فوریه به انجام رسید. این بدان معنا بود که مهلت قانون اساسی برای تعیین نخست وزیر ظرف ۱۵ روزاز استعفای فردی که سمتش را ترک کرده، به پایان رسیده بود.

محمد توفیق علاوی بزودی ریاست کابینه‌ای را که وظیفه آن برگزاری انتخابات زودهنگام است بر عهده خواهد گرفت. قانون اساسی به علاوی ۳۰ روز، یعنی تا دوم مارس مهلت داده تا لیست کابینه را برای موافقت به پارلمان ارائه دهد. به نوشته رویترز، با وجود آنکه علاوی گفته است کابینه را تا هفته آینده تشکیل خواهد داد؛ اما به نظر می‌رسد علاوی در سایه اختلافات گروه‌های سیاسی برای کسب سمت در کابینه، پیشرفت چندانی کسب نکرده است.