محکومیت «معامله قرن» و ضرورت اخراج آمریکا از منطقه

اتحادیه جهانی علمای مقاومت، دیروز شنبه (۲۲ فوریه)، یک همایش تحت عنوان «عراق مقاوم» (العراق المقاوم) با شعار «وحدت و حاکمیت عراق.. پیروزی فلسطین و امت اسلام» در بغداد برگزار کرد و حاضران در این همایش، با رد طرح صلح ادعایی رئیس‌جمهور آمریکا موسوم به «معامله قرن» بر یکپارچه شدن تلاش‌ها برای اخراج نظامیان آمریکایی از منطقه تاکید کردند.

اخبار بین الملل- به نوشته پایگاه خبری «المیادین»، «سید مجتبی حسینی» پیام آیت‌الله « سید علی خامنه‌ای » رهبر جمهوری اسلامی ایران را در این همایش قرائت و تاکید کرد که باید همواره مراقب دشمن باشیم و در مقابل ظلم و طغیان بایستیم. فلسطین سمبل حقانیت و مظلومیت است و مادر تمام قضایای ما و محور وحدت ما در مقابل دشمن محسوب می‌شود.

شیخ «عبداللطیف الهمیم» رئیس اوقاف اهل سنت عراق از دیگر حاضران در این همایش نیز طی سخنانی گفت: شیعه و سنی، تمدن اسلامی و انسانی واحدی را تشکیل می‌دهند و یک دارایی بزرگ برای بشریت محسوب می‌شوند و قدس، یک ایدئولوژی و هویت است.

«احمد عقل» سفیر فلسطین در بغداد نیز طی سخنانی با اشاره به اینکه فلسطین و قدس در طول تاریخ، چهار مرتبه با دستان عراقی، آزاد شده‌اند، گفت که هیچ ارزشی برای معامله قرن قائل نیست و این معامله موفقیتی به همراه نخواهد داشت.

علامه «شمس‌الدین شرف» مفتی یمن نیز گفت: «عقلا[ی منطقه] باید مراقب فتنه آمریکایی در منطقه باشند و در مقابل دشمن بایستند. نیروهای آمریکایی زمانی که فریادهای مجاهدان را نزدیک سفارتخانه خود در صنعاء شنیدند، از یمن دست‌خالی خارج شدند. عراقی‌ها نیز می‌توانند با وحدت صفوف، همه پایگاه‌های آمریکایی را برچیند».

به نوشته پایگاه خبری شبکه «العهد»، « ایرج مسجدی » سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد نیز با حضور در این همایش درباره تلاش آمریکا برای چنبره زدن بر سرمایه‌های خاورمانه به بهانه مبارزه با تروریسم هشدار داد و تاکید کرد که عراق کشوری قدرتمند است و نیازی به دخالت هیچ کشور خارجی ندارد.

 وی افزود: پایگاه‌های نظامی آمریکایی از منطقه چه می‌خواهند؟ آنهابه بهانه مبارزه با تروریسم، به دنبال چپاول سرمایه‌های خاورمیانه و نفت آن هستند. با تهدی نظامی در امور داخلی کشورها دخالت می‌کنند. این پایگاه‌ها صرفا به دنبال تضمین منافع ایالات متحده هستند نه منافع کشورها و ملت‌های دیگر.

مسجدی تصریح کرد: آنها دروغ می‌گویند که برای مبارزه با تروریسم در منطقه حضور دارند. شما خود تروریسم هستید چگونه مدعی مبارزه با آن هستید؟

سفیر ایران در بغداد تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران معتقد است که عراق کشوری غنی از نظر مادی و معنوی و انسانی است و ادباء و علمای دینی زیادی پرورش داده است. این کشور قدرتمند است و نیازی به دخالت هیچ طرفی ندارد چه آمریکا چه هر کشور دیگر.

بیانیه پـایـانـی

در بیانیه پایانی این همایش که در «المیادین» منتشر شد، آمده است: شرکت‌کنندگان در همایش عراق مقاوم که با شعار « وحدت و حاکمیت عراق..پیروزی فلسطین و امت اسلام» برگزار شد، اتفاق نظر دارند که حضور آمریکا در عراق و منطقه باطل و مردود است و باید به هر شیوه‌ای شده از منطقه خارج شود. نقش آمریکا در عراق، تقویت رژیم صهیونیستی و تامین منافع آن است و خروج آمریکا از عراق، مقدمه زوال اشغالگری اسرائیل و رهایی از آن است.

در ادامه این بیانیه، اقدام آمریکا در ترور سپهبد «حاج قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه و «ابومهدی المهندس» نائب‌رئیس سازمان الحشد الشعبی و همراهان آنها در جاده فرودگاه بغداد، محکوم شد و دولت آمریکا مسئول کامل این جنایت شناخته شد و از جامعه بین‌الملل خواسته شد تا دولت آمریکا را مسئول اصلی بحران در اوضاع امنیتی منطقه اعلام کند و سیاست‌های خصمانه آن را در منطقه را مهار کند.

از دیگر بندهای بیانیه اختتامیه این همایش، رد و محکومیت معامله قرن بود. شرکت‌‌کنندگان در این همایش، این طرح را توطئه ای پست علیه حقوق ملت فلسطین و سرزمین و وطن آنها توصیف کردند. آمریکا را شیطان بزرگ و دشمن شماره یک امت عربی و اسلامی اعلام کردند که علیه کشورهای منطقه توطئه‌چینی‌کند.

علمای حاضر در این نشست، بر ضرورت وحدت میان دو جناح امت اسلام تاکید و قدس را یک شهر عربی و اسلامی قلمداد کردند که نه هویت عربی و نه هویت اسلامی را نمی‌توان از آن جدا کرد.

در این بیانیه همچنین، جنایات عادی‌سازی روابط با اسرائیل به ویژه از سوی برخی دولت‌های عربی محکوم شد و این اقدام آنها خیانتی در حق امت اسلام توصیف گردید و خواستار بازنگری در این امر و بازگشت به جبهه تحریم رژیم صهیونیستی شد.