نتیجه انتخابات را نمی‌پذیریم؛ دولت فراگیر تشکیل شود

پس از دیدار شماری از رهبران احزاب و شخصیت‌های برجسته سیاسی افغانستان با «عبدالله عبدالله» رهبر تیم انتخاباتی «ثبات و همگرایی» طرف‌ها با تقلبی خواندن نتیجه انتخابات تصریح کردند که برای برون رفت از بحران کنونی باید دولتی فراگیر ایجاد شود.

اخبار بین الملل- عبدالله عبدالله، حامد کرزی ، محمد محقق، کریم خلیلی، گلبدین حکمتیار، باتور دوستم  و صلاح‌الدین ربانی پس از این نشست در بیانیه‌ای مشترک نوشتند که بیانیه 6 ماده‌ای احزاب و شخصیت‌های سیاسی مذکور به شرح ذیل است:

1- اعلام نتیجه انتخابات که بر اساس روند غیرمشروع و در تناقض آشکار با قانون اساسی کشور بنا یافته، بدون شک موجب تعمیق و گسترش بیشتر بحران می‌شود، بنابراین ملت شریف افغانستان آن را قبول نمی‌کند.

2- بر ضرورت تشکیل یک حکومت فراگیر معتقد به روند صلح که متبلور اجماع سیاسی مردم افغانستان بوده و همکار روند جاری صلح باشد تأکید جدی صورت گرفت.

3- برای جلوگیری از تشدید بحران و صدمه رسیدن به روند صلح، با در نظرداشت حساسیت اوضاع کشور، از کشورهای دوست در منطقه و جهان تقاضا می‌گردد تا نتیجه برخاسته از تقلب را حمایت نکنند.

4- صلح ضرورت حیاتی مردم افغاستان عنوان شد و بر اتحاد و هماهنگی همه سیاسیون کشور جهت به نتیجه رساندن آن از طریق مذاکرات بین‌الافغانی تأکید صورت گرفت.

5- از عملی‌شدن هفته کاهش خشونت و مشخص‌ شدن تاریخ امضای توافقنامه صلح میان  آمریکا و طالبان حمایت صورت گرفت. توقع داریم که این اقدامات منجر به مذاکرات بین‌الافغانی، آتش بس و صلح پایدار در کشور شود.

6- اجماع سیاسی به وجود آمده را اقدام ملی برای آغاز یک کوشش فراگیر و فراگیر به منظور تقویت بیشتر همبستگی ملی و تأمین وحدت و همدلی مردم افغانستان می‌دانیم و از همه شخصیت‌ها و جریان‌های ملی و سیاسی دعوت می‌کنیم تا به این کوشش فراگیر بپیوندند.