اعتراضات مردم هند ترامپ را ناچار کرد

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در حالی سفر خود در هند را به پایان رساند که به دلیل تشدید اعتراضات مردم این کشور به سفر او نتوانست قراردادی را با این کشور آسیایی امضا کند و فقط به گرفتن چند عکس بسنده کرد.

اخبار بین الملل- رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی پایانی خود از هند از پیشرفت زیاد برای انعقاد یک توافق خبر داد. وی با بیان اینکه هند می‌داند که با آمریکا باید رفتاری عادلانه داشته باشد افزود در صورت رسیدن به توافقی با هند، این توافق در پایان سال کنونی روی خواهد داد.

شعار «نخست آمریکای» ترامپ که با هدف کاهش کسری بودجه این کشور مطرح شده است، با شعار «در هند بسازید» نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند در تضاد است و این سبب وخامت مناسبات دو کشور در سال‌های اخیر شده است.

با این حال مقامات ارشد دو کشور از تلاش برای انعقاد توافق نظامی ۳ میلیارد دلاری شامل فروش بالگرد‌ها خبر دادند.

گفتنی است، ترامپ در اقدامی که نمونه بزرگتر آن را با چین انجام داده، ضمن اعمال تعرفه بر واردات آلومینیوم و فولاد از هند، در تلاش برای کاهش کسری تجاری ۲۵ میلیارد دلاری با سومین قدرت اقتصادی آسیا، تعرفه برخی از اقلام خاص را افزایش داده است.

رئیس‌جمهور آمریکا ضمن انتقاد از اینکه شرکت آمریکایی هارلی دیویدسون برای صدور موتورسیکلت به هند باید تعرفه‌های فراوانی بپردازد گفت هنگامی که هند، موتورسیکلت به آمریکا ارسال می‌کند در حقیقت، تعرفه‌ای وجود ندارد و این ناعادلانه به نظر می‌رسد در حالی که من خواستار تعامل متقابل هستم.