شیوع کرونا در آمریکا با ۲۸ میلیون نفر بدون بیمه فاجعه‌بار خواهد بود

یک رسانه آمریکایی در گزارشی با اشاره به اینکه ۲۸ میلیون نفر در آمریکا از بیمه خدمات درمانی برخوردار نیستند به بررسی تبعات فاجعه‌بار شیوع ویروس کرونا در این کشور پرداخته است. 

اخبار بین الملل - پایگاه «تروث‌اوت» نوشته صرفنظر از تلاش‌های «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا برای کوچک‌نمایی خطر ویروس کرونا این کشور از تبعات شیوع این بیماری مصون نخواهد بود. 

کارشناسان مرکز پیشگیری بیماری‌ها در آمریکا چند روز پیش هشدار دادند که آمریکا دیر یا زود با شیوع جدی این بیماری مواجه خواهد شد. 

تروث‌اوت نوشته اینکه چهارشنبه شب اعلام شد فردی که در کالیفرنیا بدون سفر برون‌مرزی یا داشتن تماس نزدیک با یک فرد مبتلا به ویروس به علائم این بیماری مبتلا است نشان‌دهنده این است که این بیماری شروع به چرخیدن در داخل آمریکا کرده است.

این رسانه نوشته است: «اگر اینطور باشد، اثرات عظیمی نه فقط روی نظام سلامت کم‌رمق آمریکا بلکه روی زیرساخت‌های سیاسی و اقتصادی این کشور بر جا خواهد گذاشت.»

رسانه آمریکایی نوشته نزدیک به ۲۸ میلیون آمریکایی فاقد بیمه سلامت هستند. این رقم از زمان به قدرت رسیدن دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا هر ساله افزایش یافته است/

تروث‌اوت نوشته میلیون‌ها نفر دیگر از آمریکایی‌ها هم که بیمه‌های سلامت دارند از خدمات اندک بیمه بهره‌مندند و بخش اعظمی از آنها به اندازه‌ای که لازم است به پزشک مراجعه نمی‌کنند. 

رسانه آمریکایی نوشته در صورتی که مردم فقیر و فاید خدمات بیمه در مراکز درمانی مناسب تحت درمان قرار نگیرند سایر اقشار جامعه را به سرعت مبتلا کرده و شیوع بیماری را تسریع می‌کنند. 

در ادامه آمده است: «در صورتی که بخش عظیمی از جمعیت توان دسترسی به پزشک را نداشته باشند (چه از بیم ورشکست شدن به دلیل هزینه‌های سنگین درمان و چه از بیم احتمال اخراج از کشور توسط دولت با معرفی خودشان به نظام سلامت- جلوگیری از شیوع منطقه‌ای آن بیماری امکان‌پذیر نخواهد بود.»

در روزهای گذشته عدم آمادگی دولت ترامپ برای مقابله با ویروس کرونا هم به شدت مورد انتقاد محافل سیاسی در این کشور قرار گرفته است. 

«نانسی پلوسی»، رئیس‌ مجلس نمایندگان آمریکا روز گذشته (چهارشنبه/ ۷ اسفند) پاسخ دولت آمریکا به بیماری کرونا را «خجالت‌آور» و «کم‌رمق» توصیف کرد.

ترامپ برای مقابله با این ویروس مرگبار ۲.۵ میلیارد دلار بودجه درخواست کرده، اما نمایندگان دموکرات گفته‌اند محافظت از آمریکایی‌ها در برابر کرونا نیازمند ۸.۵ میلیارد دلار بودجه خواهد بود. 

نانسی پلوسی گفت: «[پاسخ ترامپ به کرونا] خجالت‌آور است. او حالا پیشنهادی را مطرح کرده که برای مقابله با این ویروس بسیار ضعیت و کم‌رمق است. ما برای ایبولا ۵ میلیارد دلار هزینه کردیم.»

او در ادامه گفت: «او کار را بسیار دیر و کم‌رمق شروع کرده است. جای امیدواری است که می‌توانیم این فوت وقت را جبران کنیم ولی لازم است آدم‌های حرفه‌ای و منابع کافی داشته باشیم و برای مردمی که به کشورمان برمی‌گردند از تاکتیک‌های هراس استفاده نکنیم.»

پیش از این سایر نمایندگان کنگره آمریکا هم سیاست‌های ترامپ برای مقابله با کرونا را  مورد انتقاد قرار داده بود. 

به عنوان مثال، «میت رامنی»، نماینده جمهوری‌خواه مجلس سنای آمریکا روز سه‌شنبه گفته که کشورش آمادگی مناسبی برای مقابله با شیوع ویروس کرونا ندارد. 

رامنی در جلسه‌ای پشت درهای بسته در کنگره از «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا بابت کوچک‌نمایی نگرانی‌ها درباره شیوع این بیماری انتقاد کرد. 

ترامپ در دهلی نو به خبرنگاران گفته بود که اوضاع این بیماری در آمریکا «تحت کنترل» است و این بیماری، مسئله‌ای است که به زودی رفع خواهد شد. 

میت رامنی که عضو کمیته بهداشت، آموزش و کار مجلس سنای آمریکا است گفت دولت آمریکا اقدامات کافی را برای آماده شدن جهت مقابله با شیوع این بیماری انجام نداده است. 

او گفت: «من از اینکه ما چه اندازه برای همه‌گیری این بیماری هم از لحاظ تجهیزات ایمنی و هم از لحاظ دستگاه‌های پزشکی برای کمک به مبتلایان آمادگی داریم، مأیوس هستم.» 

رامنی اضافه کرد: «در مرحله کنونی، فکر می‌کنم سرمایه‌گذاری ما پایین‌تر از حد لازم برای شرایطی است که ممکن است جدی شود. به نظرم باید از همه منابعمان استفاده کنیم.»