دعوت جریان صدر عراق برای انقلاب علیه احزاب

«حاکم الزاملی» از رهبران جریان صدر عراق امروز دوشنبه در بیانیه‌ای خواهان برپایی «انقلابی واقعی» برای مهار احزابی شد که به دنبال سهم خواهی هستند و درخواست‌های ملت را نادیده می‌گیرند.

اخبار بین الملل - زاملی در این بیانیه گفت پس از آنکه جبهه فساد و سهم خواهی در کنار زدن دولتی مستقل که به هیچ طرف، حزب و یا دولتی معین وابسته نبود، به موفقیت رسید، آن‌هایی که شور پیروزی داشتند برنامه ریزی کرده تا به دنبال سهم خواهی در لباسی جدید بروند.

وی در ادامه افزود: آن‌ها از خیابان‌هایی که در آن‌ها خیزش به پا شده، هراسی ندارند؛ بلکه آن‌ها حتی از خونریزی بیش از ۵۰۰ شهید و ۳۰ هزار زخمی نمی‌هراسند. آن‌هایی که سهم خواهی می‌کنند، بر ادامه کار در دکان احزاب و هیئت‌های اقتصادی بدون تفکر پافشاری دارند. به خاطر همین ما نیازمند انقلابی واقعی به خاطر مهار طمع این احزاب و نادیده گرفتن درخواست ملت هستیم.

زاملی همچنین گفت: انقلاب واقعی بر محور دو گام می‌چرخد: نخست آنکه برخی آزادگان از نمایندگان ملت در پارلمان عراق دست به اعتصاب زنند و نگذارند هیچ نامزدی از احزاب فاسد وارد (پارلمان) شود؛ همچنانکه از رأی به هر کابینه‌ای که از سوی هر حزب به منظور اعمال فساد و سهم خواهی داده شود، امتناع ورزند. دوم آنکه همانطور که در مثل گفته می‌شود «آخرین مرهم، داغ نهادن است»، در صورتی که گام اعتصاب پارلمانی به نتیجه نرسید، ملت با تظاهراتی مسالمت آمیز پارلمان را محاصره کند و اراده ملت در انحلال پارلمان به موفقیت رسیده و دعوت به انتخاباتی زودهنگام حداکثر در ۶ ماه انجام شود. این بهترین راه برای برطرف کردن فساد و سهم خواهی است.

گفتنی است رسانه‌های خبری شب گذشته اعلام کردند محمد توفیق علاوی با ارسال یک نامه از تشکیل کابینه عراق انصراف داده است. علاوی در این نامه با عذرخواهی از مردم و مقامات عراقی، در آخرین روز برای تشکیل کابینه از این اقدام کناره گیری کرد.

علاوی همچنین در پیامی تلویزیونی با اشاره به فشار‌های سیاسی برخی گروه‌ها برای گرفتن پست وزارتی، از تظاهرکنندگان خواست با افزایش فشار به این گروه‌ها مطالبات ملی خود را خواستار شوند.