پای کرونا به مذاکرات پسابرگزیت هم باز شد

دومین روز از مذاکرات میان اتحادیه اروپا و انگلیس در مورد روابط آینده‌شان پس از برگزیت (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا)، روز سه شنبه در بروکسل برگزار شد.

اخبار بین الملل - به علت شیوع ویروس کرونا، مذاکره‌کنندگان در نشست امروز با یکدیگر دست ندادند. بر اساس اعلام منابع نزدیک به مذاکرات، مذاکره کنندگان به منظور کاستن از خطر شیوع ویروس پیش از مذاکرات با یکدیگر توافق کردند از دست دادن خودداری کنند.

یکی از این منابع تصریح کرد مواد ضدعفونی‌کننده برای دست نیز در اختیار شرکت‌کنندگان در این مذاکرات قرار گرفت.

دوشنبه در نخستین روز از مذاکرات، میشل بارنیه، مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا و دیوید فروست، همتای انگلیسی وی دیدار کردند. مذاکرات اصلی روز سه شنبه آغاز شد. حدود ۱۰۰ مذاکره‌کننده از دو طرف از ساعت ۰۹:۳۰ به وقت محلی (۰۸:۰۰ به وقت گرینویچ) در مرکز اصلی کنگره بروکسل در مرکز این شهر گرد هم آمدند.

نخستین بار بود که موضوعات مهمی مانند شرایط رقابت، ماهیگیری و حل و فصل اختلافات در توافق آینده در این مذاکرات مطرح شد. بر اساس گزارش منبع یاد شده، نخستین دور از مذاکرات پسابرگزیت قرار است تا ظهر روز پنجشنبه ادامه یابد. پس از آن نیز میشل بارنیه کنفرانس مطبوعاتی خواهد داشت. مذاکره کننده انگلیس نیز تا روز پنجشنبه در پایتخت بلژیک خواهد ماند. دور دیگر مذاکرات قرار است هر دو یا سه هفته یک بار به طور متناوب در بروکسل و لندن برگزار شود.

انگلیس - که سی و یکم ژانویه از اتحادیه اروپا خارج شد - و بروکسل امیدوارند در مورد آینده روابطشان تا پایان سال به توافق برسند تا از ”عدم توافق“ با پیامد‌های اقتصادی ناگوار جلوگیری کنند. با این حال همانگونه که دوشنبه در نخستین روز از مذاکرات نشان داده شد، دو طرف بلندپروازی‌های متفاوتی دارند.

میشل بارنیه در پیامی توئیتری بر تمایل خود برای انعقاد ”مشارکتی بلندپروازانه و عادلانه“ با لندن تأکید کرد.

به گفته یک سخنگوی انگلیس، لندن هم به جز ”توافق تجارت آزاد که به طور کامل به استقلال این کشور احترام بگذارد“، هیچ انتظار دیگری ندارد.

در حال حاضر تعداد افرادی که در سراسر جهان به بیماری کووید-۱۹ دچار شده‌اند،  به مرز ۹۰ هزار نفر نزدیک شده است. چین، کره جنوبی و ایتالیا بالاترین میزان مبتلایان به ویروس کرونا را دارند. 

 اواخر سال ۲۰۱۹ شیوع ویروس کرونا از شهر ووهان چین آغاز شد و هنوز درمان قطعی برای آن پیدا نشده است.