رسوایی جدید آمریکا در سواستفاده از اطلاعات مربوط به کرونا

چندین سناتور آمریکایی از جمله ریچارد بر (Richard Burr) که ریاست کمیته اطلاعاتی  مجلس سنای آمریکا  را برعهده دارد پس از انتشار گزارش‌های متعدد رسانه‌ای به شدت مورد انتقاد قرار گرفتند که چرا سهام خود در بازار بورس را قبل از آشکار شدن تاثیر منفی  ویروس کرونا  بر بازار‌های مالی به فروش رساندند.

اخبار بین الملل- نشریه پروپابلیکا (ProPublica) روز پنج شنبه گزارش داد ریچارد بِر، سناتور جمهوریخواه ایالت کارولینای شمالی آمریکا سهام خود در بورس را که ارزش آن چیزی بین ۶۲۸ هزار دلار تا یک میلیون و ۷۲۰ هزار دلار می‌شود به فروش رسانده است. بخش عمده این سهام به صنعت «مهمان یاری» تعلق داشت که در تاریخ سیزدهم فوریه در ۳۳ معامله جداگانه به فروش رسید.

این سناتور همچنین سهام خود در یک مجتمع سیاحتی را به ارزش ۶۵ هزار دلار به فروش رساند. سناتور «ریچارد بر» روز ۲۷ فوریه در یک ضیافت ناهار در جمع دوستانش گفته بود ویروس کرونا در مقایسه با هر آنچه که در تاریخ دیده ایم بسیار بسیار مسری‌تر است! این سناتور چند روز قبل از فروش سهامش به همراه سناتور لامار الکساندر یادداشتی در فاکس نیوز نوشت و در آن اعلام کرد «امروز آمریکا بیش از هر زمان دیگری برای مقابله با تهدید‌هایی مثل ویروس کرونا آمادگی دارد».

روزنامه نیویورک تایمز نیز گزارش داد خانم دایان فاین اشتاین، نماینده دموکرات ایالت کالیفرنیا و جیمز آینهوف، نماینده جمهوریخواه اوکلاهما امسال قبل از افت بازار بورس، سهام خود را به فروش رساندند.

همچنین، نشریه تایم گزارش داد خانم دایان فاین اشتاین به همراه همسرش سهام خود را به فروش رساندند که ارزش این سهام چیزی بین یک و نیم تا شش میلیون دلار برآورد شده است. این سهام در اواخر ژانویه تا اواسط فوریه به فروش رسید.

جیمز آینهوف نیز در ۲۷ ژانویه سهام خود به ارزش حدود ۴۰۰ هزار دلار را به فروش رساند. جیمز آینهوف ۴۰۰ هزار دلار از سهام خود در شرکت‌های اپل، پی پال و بروکفیلد را فروخت. همچنین گزارش‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد سناتور کِلی لوفلر، سناتور ایالت جرجیا - که همسرش رئیس بازار بورس نیویورک است - سهام خود را به ارزش میلیون‌ها دلار به فروش رسانده است.

کلی لوفلر اوایل روز جمعه در توئیتی به این مسائل واکنش نشان داد و این صحبت‌ها را حملات بی اساس و مضحک توصیف کرد. اسناد افشا شده نشان می‌دهد سناتور «ریچارد بر» در گفتگو با باشگاه کنگره در واشنگتن گفته بود ویروس کرونا همانند بیماری همه گیر مشهور در سال ۱۹۱۸ است. در همین روز که وی این اظهارات را مطرح کرده بود، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا تلاش می‌کرد مردم این کشور را آرام کند و بگوید روزی فرا می‌رسد که این بیماری مثل یک معجزه محو شود.