کمبود منابع غذایی به دلیل بحران کرونا

از آنجایی که شیوع ویروس کرونا سبب تعطیلی کسب و کارها در سراسر دنیا شده و کشورها را با محدودیت های بسیاری در جهت مبارزه با این بیماری مواجه کرده، این مسائل می تواند به قطع زنجیره تامین مواد غذایی منجر شده و ناامنی غذایی را افزایش دهند.

اخبار بین الملل-فائو، سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل ماه گذشته در گزارشی اعلام کرد یک بحران درازمدت همه گیر می تواند به سرعت زنجیره های تامین مواد غذایی یعنی شبکه پیچیده تعاملی میان کشاورزان، نهادهای کشاورزی، کارخانه های فرآوری، حمل و نقل، خرده فروشی ها را دچار اختلال کند.

بنا به اعلام سازمان فائو، مسئله کمبود مواد غذایی دست کم در حال حاضر مطرح نیست. بسته شدن مرزها، محدودیت های حرکتی و اختلال در صنایع حمل و نقل و حمل و نقل هوایی باعث شده است که ادامه تولید مواد غذایی و حمل و نقل کالاها در سطح بین المللی دشوار شود و کشورهایی که منابع غذایی ذخیره اندکی دارند، در معرض خطر هستند.

شیوع ویروس کرونا از اواخر ماه دسامبر سال ۲۰۱۹ در شهر «ووهان» چین آغاز شد و در حال حاضر به تمامی کشورها و مناطق مختلف در جهان سرایت پیدا کرده است. به استناد جدیدترین آمار منتشره تا صبح امروز (شنبه)، تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در جهان به یک میلیون و ۶۹۹ هزار و ۶۳۱ نفر رسیده است. بر اساس این آمار، ۱۰۲ هزار و ۷۳۴ نفر در جهان نیز بر اثر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده‌اند.