همه‌گیری جهانی کرونا به ما نشان داد که چقدر آسیب‌پذیریم

رئیس‌جمهور آلمان به مناسبت فرارسیدن «عید پاک»، در یک مصاحبه تلویزیونی خطاب به ملت آلمان گفت: تنها در کشور خود ما، هزاران نفر (بر اثر ابتلا به ویروس کرونا) جان باخته‌اند. در برگامو (ایتالیا)، آلزاس (فرانسه)، مادرید (اسپانیا) و نیویورک (آمریکا) و بسیاری از نقاط دیگر جهان هم همین طور. مشاهده تصاویر (مربوط به مبتلایان و جان باختگان کرونا در جهان)، نگاه ما را (به این چالش) نزدیک می‌کند. ما نیز برای این مرگ‌های تنها و مهجور، سوگواریم و با بستگان (درگذشتگان)، ابراز همدردی می‌کنیم. آن‌ها حتی یک خداحافظی و بدرقه مشترک نیز نداشتند.

اخبار بین المل-وی افزود: از ناجیان خستگی‌ناپذیر جان و سلامت انسان‌ها سپاسگزاریم. ما به یاد آن‌هایی هم هستیم که در این بحران ، بیمار یا تنهایند یا آنکه نگران از دست دادن شغل و محل کار خویشند. افرادی که مشاغل آزاد دارند و هنرمندانی که درآمدشان قطع شده است. خانواده‌هایی که به همراه کودکان خود در آپارتمان‌های تنگِ بدون بالکن یا باغچه (باید قرنطینه خانگی) را تحمل کنند. این عالم‌گیری به ما نشان داد که چقدر آسیب پذیریم. البته شاید از مدت‌ها این باور را داشتیم که آسیب پذیریم، اما سریعتر و بیشتر به راه خود ادامه می‌دادیم. در صورتی که این کار، اشتباه بود. این بحران در عین حالی که ضعف ما را نشانمان داد.

رئیس‌جمهور آلمان تاکید کرد: با این حال امروز می‌توانیم بگوییم که هر کدام از شما (سبک) زندگی‌اش را به طور کامل، تغییر داده است. در واقع هرکدام از شما زندگی انسان‌ها را به طور روزانه، نجات داده‌اید و نجات می‌دهید. اینکه کشور ما در این بحران با قدرت وارد شده است، این، چیز خوبی است؛ آن هم بحرانی که هیچ سناریویی برایش وجود نداشت. از همه شما جلب اعتماد بیشتر را مطالبه می‌کنم. چون هم دولت مرکزی فدرال و هم ایالات (۱۶ گانه) آلمان از مسئولیت خطیر خود در این خصوص آگاهند. در مورد اینکه چه زمانی و چه وقت، این محدودیت‌ها کاهش خواهند یافت، باید بدانید که تنها این سیاستمداران و متخصصان نیستند که تصمیم گیرند بلکه همه ما با صبر و انضباطمان در این زمینه دخیلیم.

او افزود: عالم‌گیری (کرونا) جنگ نیست. در این بحران، ملت‌ها در برابر ملت‌ها و سربازان در برابر سربازان قرار ندارند بلکه این چالش، آزمونی برای (تعیین عیار) انسانیت ماست. این آزمون، بدترین و بهترین انسان‌ها را می‌نمایاند. پس بنابراین بیاییم جزء بهترین‌ها باشیم! باید در اروپا نیز این، جزء بهترین‌ها بودن را نشان دهیم! آلمان نمی‌تواند از این بحران، قدرتمند و سالم خارج شود وقتی همسایگان ما قدرتمند و سالم از آن بیرون نیایند. در حالی که ۳۰ سال از اتحاد دو آلمان و ۷۵ سال از پایان جنگ جهانی دوم سپری شده است، ما آلمان نه تنها دعوت به همبستگی می‌کنیم بلکه خود را به آن متعهد نیز می‌دانیم! باید تجربه ارزشمند (عبور از این بحران) را حفظ کنیم. در آینده به این همبستگی که اکنون همه روزه در حال نشان دادن آن هستید، به مراتب، بیشتر نیاز داریم. بعد از پشت سرگذاشتن این بحران، جامعه‌ای دیگر را شاهد خواهیم بود. ما جامعه‌ای را که مشوش و متزلزل باشد، نمی‌خواهیم بلکه باید به دنبال جامعه‌ای با اعتماد، ملاحظه و خوش بینی بیشتر باشیم.

بنابر آخرین آمار اعلام شده، تاکنون شمار مبتلایان به ویروس کرونا در این کشور به ۱۲۵ هزار و ۴۵۲ نفر افزایش یافته است.