چین: آمریکا خبر داشت!

هوا چنینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین با انتشار پیامی در صفحه شخصی خود به اتهام‌زنی‌های مکرر آمریکا در خصوص پنهانکاری اطلاعاتی پکن درباره شیوع ویروس کووید-۱۹ پاسخ داد.

اخبار بین الملل- سخنگوی وزارت خارجه چین در این پیام آورد: کووید-۱۹ ویروس ناشناخته‌ای برای بشر است. چین اولین کشوری بود که آن را گزارش داد و با صراحت، شفافیت و مسئولانه به آن پاسخ داد و در عرض دو ماه آن را تحت کنترل درآورد.

او یادآور شد آمریکا در اوایل ژانویه رسما مطلع شد. کارشناسان آمریکایی اواخر ژانویه در چین بودند و کنسولگری این کشور در ووهان ۲۵ ژانویه بسته شد. آمریکا در ۲ فوریه مرز‌های خود را به روی چین بست. متاسفانه دو ماه بعد، آمریکا بیشترین میزان ابتلا و مرگ و میر (ناشی از کرونا) را دارد.

در پیام سخنگوی وزارت خارجه چین آمده است: چین با ۱.۴ میلیارد جمعیت و ۹.۶ میلیون کیلومتر مربع وسعت، این اپیدمی را مهار کرد. آمریکا قوی بمان.

گفتنی است از زمان همه گیری ویروس کرونا، مقامات آمریکا با توسل به الفاظی از جمله «ویروس چینی» و «ویروس ووهان» به جای ویروس کرونا، به طور مداوم پکن را به پنهانکاری در انتشار اطلاعات در خصوص این بیماری متهم کرده اند.

اتهام زنی به چین در حالی صورت می‌گیرد که روزنامه نیویورک تایمز در مطلبی نوشت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که به رئیس جمهور دونالد ترامپ در مورد احتمال بروز همه‌گیری کرونا هشدار داده شده است، اما اختلافات داخلی، عدم برنامه‌ریزی و توجه او به منافع خودش منجر به متوقف شدن پاسخگویی مناسب شد.

دفتر شورای امنیت ملی آمریکا که مسئولیت ردیابی همه‌گیری‌ها را بر عهده داشت، اوایل ژانویه گزارش‌های اطلاعاتی را دریافت کرد که پیش‌بینی شیوع ویروس به آمریکا را داشت و طی چند هفته گزینه‌هایی مانند نگه داشتن آمریکایی‌ها در خانه و تعطیل کردن شهر‌هایی به اندازه شیکاگو را در دست اقدام داشت اما ترامپ تا ماه مارس (اسفند) از چنین اقداماتی اجتناب می‌کرد.

آمریکا در حال حاضر با بیش از ۵۳۳ هزار مبتلا و بیش از ۲۰ هزار تلفات، همزمان در صدر کشور‌های دنیا از نظر میزان ابتلا و مرگ و میر ناشی از ویروس کووید- ۱۹ قرار دارد.