کاهش نرخ رشد اقتصاد ملی تاجیکستان در پی شیوع ویروس کرونا

بانک توسعه اورآسیا در گزارشی اعلام کرد نرخ رشد اقتصاد ملی تاجیکستان در سال 2020 میلادی در پی شیوع ویروس کرونا کاهش خواهد یافت.

اخبار بین الملل-در این گزارش آمده است: پیامدهای ویروس همه گیر کرونا رشد اقتصادی تاجیکستان تاثیر منفی گذاشته و منجر به تضعیف تقاضای خارجی خواهد شد. گسترش مخارج بودجه برای اهداف اجتماعی و افزایش حجم تولید صنعت متالورژی رشد اقتصاد ملی در این کشور را حفظ می‌کند.

بنابر ارزیابی‌های کارشناسان بانک مذکور، سرعت نرخ رشد اقتصادی تاجیکستان در سال 2018 میلادی تا 7.3 و در سال گذشته تا 7.5 درصد افزایش یافته بود.

کارشناسان بانک توسعه اورآسیا تقاضای زیاد مصرف کننده و همچنین افزایش تولید در بخش‌های معدن، متالوژی و کشاورزی را از جمله عوامل اصلی پویایی اقتصادی در این کشور عنوان کردند.

در این گزارش همچنین گفته می‌شود که تورم در پایان سال 2019 میلادی در این کشور تحت تاثیر افزایش قیمت محصولات غذایی تا 8 درصد رسید (در سال 2018 میلادی این شاخص 5.4 درصد بود).

بنابر این ارزیابی کاهش قیمت انرژی و مواد غذایی در خارج از این کشور به حفظ تورم در نزدیکی بازه هدف (6+/-2 در صد) در سال‌های 2020-2022 کمک می‌کند.

«کنستانتین فیادارف» کارشناس اقتصادی بانک توسعه اورآسیا بر این باور است که در کوتاه مدت تاجیکستان را خطر کاهش سرعت رشد اقتصادی به دلیل اثرات منفی شیوع ویروس کرونا تهدید می‌کند.

وی افزود: بدتر شدن اقتصاد خارجی این کشور را تحت تاثیر قرار خواهد داد و بر حجم انتقال‌های پولی و درآمد صادراتی تاثیر منفی خواهد گذاشت.