پیامدهای بیماری کرونا در تاجیکستان

در تاجیکستان اجلاسی دولتی به ریاست « امامعلی رحمان » رئیس جمهور این کشور برگزار که در جریان آن مسائل مربوط به ویروس همه گیر کرونا و پیامدهای آن بررسی شد.

اخبار بین الملل- اتخاذ تدابیر بهداشتی برای جلوگیری از آلودگی مردم به ویروس کرونا، کاهش تاثیر بحران مالی بر اقتصاد ملی، تضمین امنیت، تولید و تهیه مواد غذایی 2 ساله برای هر خانواده در این کشور  از جمله مسائلی بود که در این اجلاس مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

رحمان در این نشست دستوراتی در مورد انجام اقدامات لازم برای تضمین فعالیت منظم اقتصاد ملی در زمینه ارائه تسهیلات اعتباری و مالیاتی برای حمایت از بخش اجتماعی و اقتصادی، مشاغل کوچک و متوسط، اقشار جداگانه مردم و حوزه‌های آسیب پذیر اقتصادی، صادر کرد.

علاوه بر این روسای کلیه نهادهای دولتی  به استفاده موثر از منابع و امکانات در زمینه جلوگیری از شیوع ویروس همه گیر کرونا و گسترش فعالیت‌های تشویقی در میان مردم در خصوص رعایت قوانین بهداشت شخصی، موظف شدند.

جستجوی منابع اضافی مالی

وزارت دارایی، کمیته مالیات و خدمات گمرک تاجیکستان موظف شدند با همکاری وزارتخانه، نهاد و دستگاه‌های اجرای قانون استان‌ها، شهرها و نواحی مختلف پیشنهاداتی در زمینه کاهش تاثیر منفی تهدیدات خارجی بر اقتصاد و بخش درآمد بودجه این کشور و همچنین استفاده از امکانات اضافی و منابع، پیشنهاداتی تدوین و به دولت ارائه دهند.

دستمزد کارگران پرداخت شود

به روسای وزارتخانه و نهادها دستور داده شد که برای صرفه جویانه استفاده کردن از منابع بودجه، جلوگیری از استفاده نامناسب منابع مالی، پرداخت کامل حقوق کارگران عرصه اجتماعی، حقوق بازنشستگی، بهبود خدمات پزشکی، تنظیم بازار ارز و عادی سازی پول ملی، جذب سرمایه گذاری‌های داخلی و خارجی، ارائه وام‌های ترجیحی به تولیدکنندگان و صادرکنندگان محلی، تضمین فعالیت ثابت بانک‌ها، ارائه تسهیلات اعتباری و بانکی به موسسات تجاری اقدامات لازم را انجام دهند.

کنترل قیمت محصولات

در بخش دیگری به خدمات ضد انحصاری، استانداران، شهرداران و روسای نواحی در خصوص جلوگیری از افزایش مصنوعی قیمت به ویژه محصولات اولیه و همچنین کنترل قیمت‌ها در بازار مواد غذایی دستورات مرتبط صادر شد.

بخش صنعت باید فعال باشد

رحمان همچنین به دولت این کشور در زمینه جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و همچنین انجام اقدامات لازم در زمینه تضمین عملکرد منظم فعالیت تمام بخش‌های اقتصادی به ویژه در صنعت کشاورزی دستورات مشخصی را صادر کرد.

به وزارتخانه‌های صنعت و فناوری‌های جدید، وزارت کشاورزی و مقامات محلی در زمینه افزایش تولید و تهیه کالاهای اساسی به ویژه آرد، روغن و برنج دستورات مرتبط داده شد.

افزایش زمین‌های زیر کشت

رئیس جمهور تاجیکستان بخش کشاورزی این کشور را به افزایش ظرفیت برای تامین نیاز بازار داخلی به مواد غذایی در تمام فصول سال به ویژه در فصل زمستان و بهار با استفاده هدفمند از سردخانه‌ها و گلخانه‌ها موظف کرد.

به وزارت کشاورزی و استانداران در خصوص تضمین برنامه کشت محصولات زراعی به ویژه سیب زمینی و همچنین کشت مجدد اراضی به منظور تولید و آماده سازی آرد و روغن دستورات مشخصی داده شد.

آماده سازی محصولات

استانداران، شهرداران و روسای نواحی تاجیکستان برای سیاست‌های تشویقی در میان مردم در زمینه کاشت به موقع محصولات زراعی، برداشت 3 تا باره، ذخیره سازی دوساله مواد غذایی برای هر خانواده، ایجاد گلخانه‌ها در ارضی ریاست جمهوری و همچنین مزارع عمومی، موظف شدند.

به دولت این کشور دستور داده شد با مقامات ذیربط کشورهای ذینفع در زمینه صادرات میوه و سبزیجات محلی و واردات مواد غذایی نیاز اولیه به تاجیکستان تعاملات موثر را تامین کنند.