ورود هیأت کردستان به بغداد برای رایزنی کابینه جدید عراق

یک منبع آگاه سیاسی از ورود هیأت مذاکره کننده منطقه کردستان به بغداد خبر داد.

اخبار بین الملل-وی تصریح کرد: «شیخ جناب» وزیر دارایی در دولت منطقه کردستان در رأس این هیأت، امروز (یک‌‌شنبه – 19 آوریل) وارد بغداد شد تا با مقامات سیاسی کشور درباره پرونده‌های تشکیل دولت جدید، بودجه، صادرات نفت و..رایزنی کند.

بر اساس این گزارش، «داره رشید» وزیر برنامه‌ریزی، «خالد شوانی» وزیر امور منطقه کردستان، «امید صباح» رئیس دفتر هیأت دولت از دیگر اعضای این هیأت مذاکره کننده کُرد هستند.

شبکه المیادین لبنانی نیز اعلام کرد که هیأت منطقه کردستان در این دور از مذاکرات با بغداد همچنان بر شروط خود که طی مذاکره در زمان تشکیل دولت «عادل عبدالمهدی» طرح کرده بود، باقی خواهد ماند و با دولت درباره استحقاقات مالی خود و مسأله کاهش تولید نفت گفت‌وگو خواهد کرد.

«دیار برواری» عضو فراکسیون حزب دموکرات کردستان، دیروز درباره سهم کُردها در دولت جدید عراق گفته بود که ۳ تا ۴ کرسی وزراتی به کُردها خواهد رسید.

وی افزود: تعداد کرسی‌های وزارتی که به کُردها خواهد رسید، اهمیت ندارد بلکه شرط اساسی ما این است که انتخاب این وزرا با موافقت و رضایت منطقه کردستان صورت گیرد.   

«فیان صبری» رئیس فراکسیون پارلمانی حزب دموکرات کردستان عراق نیز پیش‌تر درباره مهمترین پرونده‌هایی که هیأت منطقه کردستان در بغداد پیگیری خواهد کرد، گفته بود:  احزاب کردستان آماده حل مشکلات نفتی با دولت مرکزی هستند و منطقه کردستان به هر توافق نفتی امضا شده از سوی دولت فدرال، پایبند است و هیأت منطقه کردستان در سفر امروز به بغداد بر روی مضمون توافق با سازمان اوپک متمرکز خواهد شد.

صبری افزود: همه بر ضرورت حل اختلافات میان اربیل و بغداد بر اساس قانون اساسی توافق دارند و تفاهم‌هایی درباره دو پرونده نفت و بودجه میان دو طرف حاصل شده است.

وی درباره موضع کردها در قبال ترکیب کابینه «مصطفی الکاظمی» نیز گفت: احزاب سیاسی منطقه کردستان یک تیم مشورتی برای توافق بر سر اسامی وزرای پیشنهادی به نخست وزیر مامور تشکیل کابینه تشکیل داده‌اند.

بغداد و اربیل مدتهاست که بر سر پرونده نفت با یکدیگر اختلاف دارند و منطقه کردستان از سال ۲۰۱۳ با وجود مخالفت بغداد، اقدام به صادرات نفت خام از طریق ترکیه کرد که با واکنش دولت مرکزی و قطع حقوق کارمندان این منطقه و کاهش سهم اربیل در بودجه دولت مرکزی همراه شد.

سرانجام پس از مذاکرات متعدد و پراکنده میان دو طرف در قانون بودجه ۲۰۱۹، دولت مرکزی عراق متعهد شد  در قبال دریافت روزانه ۲۵۰ هزار بشکه نفت منطقه کردستان، حقوق کارمندان را پرداخت کند اما «عادل عبدالمهدی» به صراحت اعلام کرد که کردستان حتی یک قطره نفت هم به دولت مرکزی تحویل نداده است.

«نیچروان بارزانی» رئیس منطقه کردستان در 20 ژوئن گذشته، به بغداد سفر کرد و پس از دیدار با عبدالمهدی از تشکیل یک کمیته مشترک برای تنظیم فهرستی از مواد اختلاف اربیل و بغداد، تدوین راهکاری برای مذاکرات و حل اختلافات براساس قانون اساسی خبر داد.

وی اذعان داشت: مسئله پرداخت ۲۵۰ هزار بشکه نفت نیست، بلکه مشکل این است که قطع سهم منطقه کردستان از بودجه از سال ۲۰۱۴ باعث شده که اربیل بدهی‌های زیادی داشته باشد.

در آذرماه گذشته نیز یک هیأت از منطقه کردستان در چارچوب رفع اختلافات میان دو طرف به بغداد سفر کرد و با مقامات دولت فدرال رایزنی کرد.