بدهی ملی آمریکا به سطحی بی‌سابقه رسید

روزنامه واشنگتن پست با استناد به گفته‌های چند تحلیلگر اقتصادی گزارش داد بدهی ملی آمریکا به دلیل همه‌گیری ویروس کووید-۱۹ رکود بی‌سابقه‌ای را ثبت کرده است.

اخبار بین الملل- همچنین تحلیلگران آمریکایی نگرانی فزاینده خود را از افزایش سطح بدهی‌های ملی آمریکا به سطحی که از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون بی‌سابقه بوده است، اعلام کردند.

در هفته‌های گذشته صرف هزینه‌های زیاد جهت جبران زیان‌های اقتصادی ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا، بدهی ملی زیادی را برای این کشور به بار آورده است. همچنین تامین هزینه‌های زیاد مواجه با همه‌گیری ویروس کرونا، که در آمریکا به شکل غیر قابل کنترلی رو به افزایش است، بدهی‌های زیادی را به اقتصاد این کشور تحمیل کرده است. کنگره و بانک مرکزی آمریکا در هفته‌های اخیر به منظور تامین هزینه‌های ناشی از این همه‌گیری مرگبار بیش از ۶ تریلیون دلار را تخصیص داده اند.

در بحبوحه این همه‌گیری پیش‌بینی می‌شود مخارج فدرال در سال ۲۰۲۰ بیش از ۴ تریلیون دلار از بیشتر از میزان دارایی‌های دولت شود و در نتیجه اقتصاد آمریکا کسری بودجه‌ای را تجربه خواهد کرد که از سال ۱۹۴۵، زمانی که درگیر جنگ جهانی دوم بود، بیشتر است.

بانک مرکزی آمریکا در بحبوحه این همه‌گیری تلاش کرد با رساندن نرخ بهره به صفر و تسهیل ۲ تریلیون دلار وام در این شرایط بحرانی اقدام کند. اما اقتصاددانان بر این باورند این حجم از بدهی بی‌سابقه ممکن است عدم توازنی را در درازمدت در اقتصاد آمریکا ایجاد کند که هر گونه امید برای نجات از آن غیرممکن باشد.

اقتصاددانان با ابراز نگرانی اعلام کردند ما درباره سطحی از بدهی حرف می‌زنیم که قطعا در تاریخ مدرن بی‌سابقه خواهد بود. ما قطعا در حال حاضر در نقطه اوج قرار داریم. بدهی‌های ملی آمریکا پیش از این از ۲۵۰ درصد از کل تولید ناخالص داخلی این کشور فراتر رفته است.

با شیوع ویروس کرونا، «ساعت بدهی آمریکا» که در خیابان چهل و دوم منطقه منهتن نیویورک قرار دارد، در هر ثانیه افزایش ده‌ها هزار دلاری به بدهی این کشور را به رهگذران نشان می‌دهد. این‌ها تنها شماره‌های روی یک صفحه نیستند بلکه آینده یک کشور هستند که هر لحظه بیشتر رو به سیاهی پیش می‌رود.