گروکشی تل‌آویو برای کمک‌های بهداشتی به غزه

جمعی از قضات اسرائیلی مدعی شدند، رژیم صهیونیستی نه فقط برای مقابله با ویروس کرونا ، بلکه در برخورد با جنبش حماس به یک استراتژی جامع احتیاج دارد و نباید این رژیم به حماس فرصتی برای تنظیم دستورکارش به ویژه در ارتباط با معامله آتی تبادل اسرا بدهد.

اخبار بین الملل-تعدادی از قضات رژیم صهیونیستی در یادداشت مشترکی به روزنامه "اسرائیل الیوم" نوشتند، مناسبت ارائه این یادداشت اطلاعات مطبوعاتی اخیر درباره از سرگیری مذاکرات با حماس پیرامون بازپس گیری سربازان و مفقودان اسرائیلی در نوار غزه در ازای ارائه کمک‌های بشردوستانه به این منطقه است. این در حالی است که چنین فرصتی که برخی از اسرائیلی‌ها خواهان استفاده از آن هستند خطرات و ناهماهنگی‌های زیادی به همراه دارد.

در این یادداشت ادعا شده است: شش سال است که حماس اسرای اسرائیلی‌ را تحت بازداشت دارد و بازگرداندن آنها بدون هیچ شرطی برای بازسازی غزه ضروری است و از طرفی هم امروز حماس نمی‌تواند به تنهایی با کرونا در غزه مقابله کند و رژیم صهیونیستی نیز امکانات لازم برای مقابله با این ویروس را در اختیار دارد.

در این یادداشت، قضات اسرائیلی تاکید دارند پاسخ به مطالبات حماس و شروطش به منزله تسلیم رژیم صهیونیستی در مقابل این جنبش است و موجب می‌شود حماس موضع خود را در حال حاضر و در آینده تقویت کرده و تلاش‌های بین المللی رژیم صهیونیستی برای تحت فشار گذاشتن حماس در آزادی سربازان این رژیم و شهروندان بازداشت شده‌اش متضرر شود به ویژه که اکنون به دلیل نیازهای حماس در سایه شیوع کرونا، اوضاع علیه این جنبش است و رژیم صهیونیستی باید ارائه کمک‌های بشردوستانه به غزه را برای مقابله با کرونا متوقف کند.

در این یادداشت آمده است: حماس برای مقابله با کرونا در غزه به کمک‌های اسرائیل و جهان نیاز مبرم دارد و رژیم صهیونیستی باید از این نیاز استفاده کرده و شروط حماس را در خصوص تفکیک بین مطالبات بهداشتی خود و موضوع اسرا و مفقودان اسرائیلی در نزد خود رد کند یا اینکه حماس درباره سرنوشت و وضعیت سلامتی اسرا اطلاعاتی را در اختیار تل‌آویو قرار دهد.

در ادامه یادداشت مذکور آمده است که رژیم صهیونیستی باید از بحران کرونا در غزه استفاده کرده و حماس را برای آزادی اسرا تحت فشار قرار دهد و به این جنبش فرصتی برای نوشتن دستورکار معامله آتی تبادل اسرا را ندهد.

این یادداشت مدعی است: حماس در حال حاضر هم خواستار کمک‌های بشردوستانه و بهداشتی است و از سوی دیگر بدون پاسخ‌گویی به مطالبات تل‌آویو و جامعه بین‌الملل درباره آزادی اسرای اسرائیلی همچنان این اسرا در بازداشت نگه داشته است.

در پایان این یادداشت آمده است، ناکامی تل‌آویو در تشخیص این فرصت تاریخی و عدم بهره‌برداری از آن به نفع خود، مستحق محکومیت است زیرا در حال حاضر توازن قدرت بین دو طرف به نفع تل‌آویو است و هرگونه پاسخ مثبت اسرائیل به شروط حماس به معنای هدف قرار دادن قدرت بازدارندگی‌اش در مقابله با چالش‌های امنیتی است. عدم موفقیت اسرائیل در برابر حماس بر موقعیتش در منطقه و جامعه بین‌المللی تأثیر می ‌گذارد و این شکست رژیم صهیونیستی در مقابل حماس ممکن است هزینه‌های گزاف و غیر قابل جبرانی برای دولت در طرح و برنامه‌ریزی به همراه داشته باشد.