ترکیه و قزاقستان قرارداد همکاری‌ نظامی امضاء کردند

شرکت صنایع دفاعی نظامی ترکیه (آسلسان) با وزارت دفاع قزاقستان در راستای گسترش روابط و فروش ادوات نظامی به این کشور قرارداد امضاء کرد.

اخبار بین الملل-طبق این قرارداد، قرار است سیستم تسلیحاتی موسوم به سارپ تولیدشده از سوی شرکت آسلسان ترکیه جهت برآورده کردن بخشی از نیازهای قزاقستان به سلاح‌های مدرن به این کشور تحویل شود.

طبق قرارداد منعقده بین این مهمترین شرکت تولیدکننده سلاح در ترکیه با به وزارت دفاع قزاقستان قرار است این سیستم تسلیحاتی با نام "سارپ دوآل" که مجهز به سیستم کنترل از راه دور است در اختیار این کشور آسیای مرکزی قرار می‌گیرد.

این شرکت ترکیه ای امروز با صدور بیانیه در این خصوص نوشت: «آسلسان ترکیه روز دوشنبه با امضای قراردادی با شرکت تجهیزات نظامی آسلسان قزاقستان متعهد شد تا به بهترین وجه سیستم‌های تسلیحاتی کنترل از راه دور با انواع تنظیمات و تجهیزات کاربردری در سکوهای زمینی و دریایی متعلق به این شرکت را که در زرادخانه های بیش از ۲۰ کشور خودنمایی می‌کند، جهت برآورده ساختن احتیاجات نظامی و غیرنظامی قزاقستان در اختیار آن کشور قرار دهد.

آسلسان (ASELSAN) شرکت صنایع دفاعی ترکیه‌ای است که در زمینه ارائه خدمات نیروهای نظامی، تولید نرم‌افزارها و تجهیزات الکترونیکی، رادارها، دوربین‌های دید در شب، تجهیزات شناسایی دوست یا دشمن و سیستم‌های جنگ الکترونیک فعالیت می‌نماید.

شرکت آسلسان در سال ۱۹۷۵ توسط نیروهای مسلح ترکیه و با تلاش‌های نجم‌الدین اربکان نخست‌وزیر فقید این کشور تأسیس شد. دفتر مرکزی این شرکت در شهر آنکارا، ترکیه قرار دارد و سهام آن در بازار بورس استانبول معامله می‌شود.

شرکت سازنده صنایع دفاعی ترکیه «آسلسان» تاکنون ۳۵۰ قبضه سیستم اسلحه کنترل از راه دور مدل «سارپ» تولید کرده است. این مدل اسلحه به منظور دفاع از اماکن، خودروهای زرهی و تانک‌ها تولید می شود.

شرکت مهندسی آسلسان قزاقستان نیز یک شرکت سهامی است که ۵۰ درصد سهام آن مربوط به شرکت مهندسی قزاقستان (Kazakhstan Engineering)، ۴۹ درصد سهم «صنایع الکترونیک و تجارت آسلسان» و ۱ درصد نیز سهام وزارت دفاع ملی است.

این شرکت در حوزه صنایع الکترونیک از جمله دستگاه‌های دید در شب، سیستم‌های تصویرساز حرارتی، دستگاه‌های شناسایی و نظارت و تجهیزات لیزری از جمله فاصله‌سنج‌ها کار می‌کند.

به گزارش ایرنا، سال گذشته در چنین ماهی بود که دفتر مطبوعاتی وزارت دفاع قزاقستان طی بیانیه‌ای اعلام کرده بود: یک طرح همکاری نظامی میان این کشور و ترکیه برای سال جاری امضا شده است.

در این بیانیه همچنین آمده بود: "نمایندگان وزاری دفاع دو کشور در دانشگاه دفاع ملی قزاقستان در آستانه دیدار و طرح همکاری نظامی را برای سال جاری را امضا کردند که بر اساس آن طرفین در زمینه‌هایی مانند تبادل اطلاعات نظامی، تدارکات جنگی، فعالیت‌ نیروهای حافظ صلح و تامین امنیت سایبری همکاری خواهند کرد".