آمریکا به دنبال تثبیت حضور خود در عراق است

یک تحلیلگر عراقی اعتقا دارد آمریکا با وجود مصوبه پارلمان عراق درخصوص لزوم خروج نیروهای آمریکایی و نارضایتی مردم عراق از ادامه اشغالگری، به دنبال تثبیت جای پای خویش برای تداوم بی‌ثباتی در منطقه و حفاظت ضمنی و آشکار از رژیم صهیونیستی است.

اخبار بین الملل- با وجود مصوبه صریح پارلمان عراق مبنی بر لزوم خروج نظامیان آمریکایی و دیگر نیروهای بیگانه از این کشور، واشنگتن همچنان بر باقی ماندن نظامیانش در عراق پافشاری می‌کند و به ترفندهای مختلف و حتی تهدید به تحریم بغداد برای باقی نگه نداشتن نظامیانش تلاش می‌کند، آمریکایی‌ها حتی تلاش می‌کنند با فعال کردن تروریست‌های داعشی ادامه حضور خود را توجیه کنند.

مهمترین محورهای مصاحبه

- آمریکا اهداف دیگری از گسیل داشتن نظامیان و تجهیزات به عراق دنبال می‌کند...عراق قادر است که به یاری نیروهای مسلح و الحشد الشعبی از خود حفاظت کند.

- تروریسم بخشی از سیستم آمریکا و سیاست‌هایش در منطقه است.

- حملات مکرر به الحشد الشعبی و ترور فرماندهان آن در نهایت امر باعث بیرون راندن نیروهای اشغالگر آنها به خارج از مرزهای عراق خواهد شد؛ حتی اگر نیاز به جنگی فرسایشی باشد.

- آمریکا  با وجود مصوبه پارلمان عراق درخصوص لزوم خروج نیروهای آمریکایی و نارضایتی مردم عراق به دنبال تثبیت جای پای خودش برای تداوم بیثباتی در منطقه و حفاظت ضمنی و آشکار از رژیم صهیونیستی در برابر هرگونه خطر احتمالی در آینده است.

وقتی زمان مناسب فرا برسد، ضربه‌ای به آمریکا و نیروهایش در عراق وارد خواهد شد که کمر واشنگتن را خواهد شکست.

در این زمینه با «سلیمان الفهد» نویسنده و تحلیلگر عراقی به گفتگو نشسته‌ایم که مشروح آن از نظر خوانندگان گرامی می‌گذرد:

درپی توانایی ارتش و الحشد الشعبی عراق در از بین بردن گروه تروریستی داعش، بسیاری از فرماندهان نظامی تاکید می‌کنند که نیاز به نیروهای خارجی - که با ادعای مقابله با داعش به عراق آمدند- برطرف شده است. آیا امروز نیاز به حضور این نیروها به ویژه نیروهای آمریکایی وجود دارد؟

الفهد: در واقع، عراق هیچ گاه به نیروهای خارجی در خاک خود مطلقا نیاز نداشته است، اما آمریکا مقاصد دیگری از گسیل داشتن این نیروها و تجهیزات به عراق دارد...عراق قادر است که به یاری نیروهای مسلح و الحشد الشعبی از خود حفاظت کند.

به نظر شما، چرا آمریکا - بعد از مصوبه پارلمان عراق مبنی بر لزوم خروج نیروهای آمریکایی از عراق - تلاش می‌کند تا راهی برای باقی ماندن این نیروها پیدا کند؟ آمریکا به جای اعلام طرح‌های خود برای خارج کردن نیروهایش از عراق امروز از مذاکره‌ای راهبردی درباره مجموعه ای از مسائل از جمله حضور نظامی خود در عراق صحبت می‌کند.

الفهد: آمریکا با جدیت برای باقی نگه داشتن نیروهایش در عراق به هزار و یک بهانه تلاش می‌کند و می‌خواهد جای پای خود را در طول و عرض آب‌های گرم خلیج (فارس) به بهانه حفاظت از منافع راهبردی خود و ادعای مبارزه با تروریسم تثبیت کند و این درحالی است که تروریسم بخشی از سیستم آمریکا و سیاست‌هایش در منطقه است.

نیروهای آمریکایی در طول سه سال اخیر مفاد توافقنامه نظامی و امنیتی امضا شده با عراق را نقض کرده‌اند. شاید بارزترین آن حمله به نیروهای الحشد الشعبی عراق بوده است که به شهادت شمار زیادی از این نیروها – که نقش بزرگی در شکست دادن داعش ایفا کرده‌اند- منجر شده است. این نقض مفاد توافقنامه بدون هرگونه هماهنگی با دولت عراق بوده است، زیرا قرار بوده است که نیروهای آمریکایی هیچ گونه اقدام نظامی یا امنیتی در عراق بدون مشورت با دولت عراق و کسب موافقت آن انجام ندهد. آیا احتمال دارد که در صورت باقی ماندن نیروهای آمریکایی، این موارد در آینده تکرار شود؟

الفهد: آمریکا به هیچ عهد و پیمان خود با هیچ کشوری به ویژه عراق در سایه وجود ضعف در رهبران کشور و مقابله نکردن و اقدام نکردن آنها برای نهایی نکردن مسائل به ویژه از جنبه سیاسی به نفع عراق، احترام نمی‌گذارد. با کمال تاسف، حملات مکرر آمریکا به بهانه‌های واهی به مواضع نظامی عراق و به ویژه الحشد الشعبی با واکنشی مواجه نشده است که (آمریکا را از تکرار آن) بازدارد. حملات مکرر به الحشد الشعبی و ترور فرماندهان آن در نهایت امر باعث تمام شدن صبری خواهد شد که آمریکا آن را نمی‌فهمد و در نهایت امر باعث بیرون راندن نیروهای اشغالگر آنها به خارج از مرزهای عراق خواهد شد؛ حتی اگر نیاز به جنگی فرسایشی باشد.

 آمریکایی‌ها اخیرا اعلام کرده اند که سامانه موشکی پاتریوت را در عراق مستقر کرده‌اند که این امر البته بدون کسب موافقت پارلمان و دولت عراق انجام شده و نقض حاکمیت این کشور به شمار می‌رود. در این میان، بسیاری از کارشناسان نظامی معتقدند که این سامانه نه به هدف تامین امنیت نیروهای آمریکایی در پایگاه عین الاسد در عراق بلکه با هدف تامین امنیت رژیم صهیونیستی - در سایه احتمال حمله موشکی به این رژیم از طرف دشمنانش - مستقر شده است. خطرات ناشی از استقرار این سامانه بر امنیت ملی عراق و چیست و چنانچه در خدمت مقاصد نظامی صهیونیست‌ها قرار گیرد، چه خطراتی دارد؟

الفهد: آمریکا سامانه پاتریوت را در خاک عراق مستقر کرده است که این اقدام نقض صریح حاکمیت عراق به شمار می‌رود. این اقدام همچنین حاوی این پیام برای همگان است که آمریکا - با وجود مصوبه پارلمان عراق درخصوص لزوم خروج نیروهای آمریکایی و نارضایتی مردم عراق از ادامه اشغالگری- با حضوری نظامی باقی می‌ماند و به دنبال تثبیت جای پای خودش برای تداوم بی ثباتی در منطقه و حفاظت ضمنی و آشکار از رژیم صهیونیستی در برابر هرگونه خطر احتمالی در آینده است..آمریکا با اینکار این پیام را به محیط پیرامون عراق می فرستند که دست برتر را دارد و تصمیم گیرنده نهایی او است که البته این ادعا خلاف واقعیت است.

 گزارش‌های منتشر شده در سال گذشته فاش کردند که حمله به برخی از مقرهای الحشد الشعبی در عراق از طرف رژیم صهیونیستی با پهپاد انجام شد. آیا فکر می‌کنید که نیروهای آمریکایی مستقر در عراق با تل آویو در اجرای این حملات هوایی به مقرهای الحشد الشعبی همکاری کردند؟

الفهد: بله، این امر با شواهد و دلایل تایید شده است. همکاری امنیتی و اطلاعاتی بین آمریکایی‌ها و هم پیمانان صهیونیست آنها وجود دارد. آنها در حمله به مقرهای الحشد الشعبی تقسیم نقش می‌کنند. به طور قطع فکر می کنم که وقتی زمان مناسب فرا برسد، ضربه‌ای به آمریکا و نیروهایش در عراق وارد خواهد شد که کمر واشنگتن را خواهد شکست. این امر در نهایت اهمیت برای پایان دادن یکباره و همیشگی حضور نظامی آمریکا در خاک عراق خواهد بود.. آمریکا با آتشی بازی می‌کند که خودش شعله ور کرده است و در نهایت هم او را خواهد سوزاند. آینده این واقعیت را روشن خواهد کرد.