سیاست‌های ترامپ کشور را به سمت رکود اقتصادی پیش می‌برد

جوزف استیگلیتز، اقتصاددان برجسته آمریکایی و برنده جایزه نوبل اقتصاد با انتقاد از عملکرد دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در مواجهه با همه گیری ویروس کرونا ، هشدار داد این اقدامات کشور را به سوی یک رکود اقتصادی بزرگ دیگر سوق می‌دهد.

اخبار بین الملل-برنده جایزه نوبل اقتصاد در سال ۲۰۰۱، گفت تعداد افرادی که سمت بانک‌های مواد غذایی روی آورده‌اند، بسیار فراتر از ظرفیت تامین آنهاست. این همانند یک کشور جهان سوم است. سیستم ایمنی اجتماعی دیگر جواب نمی‌دهد.

استیگلتز در مصاحبه‌ای با روزنامه گاردین انگلیس گفت نابرابری در آمریکا بسیار بالاست. این بیماری افرادی با ضعیف‌ترین وضعیت سلامتی را هدف قرار داده است. در جهان مدرن، آمریکا یکی از کشورهائیست که به طور کلی ضعیفترین نظام سلامت و بیشترین نابرابری بهداشتی را دارد. 

این اقتصاددان برجسته که از منتقدان دیرینه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکاست پیش بینی کرد که نرخ بیکاری در آمریکا می‌تواند ۳۰ درصد افزایش یابد.

استیگلتز درباره احتمال اینکه آمریکا دوران رکود اقتصادی دیگری را تجربه کند، گفت در صورتیکه مدیریت کشور به ترامپ و میچ مک کانل، رهبر اکثریت سنا، سپرده شود، این اتفاق محتمل است.

او از تصمیم ترامپ برای منحل کردن تیم شورای امنیت ملی برای جلوگیری از همه گیری در کشور، که در زمان دولت باراک اوباما، رئیس جمهور سابق برای پاسخ به شیوع ابولا شکل گرفت، انتقاد کرد.

جولان بی سابقه ویروس کرونا در آمریکا بحران بیکاری و کمبود مواد غذایی را در این کشور رقم زده و بسیاری از خانواده‌ها برای تامین اقلام ضروری خود در این زمان با مشکل مواجه هستند.

وزارت کار آمریکا پنج‌شنبه گذشته گزارش داد که ۲۲ میلیون نفر در این کشور از زمان شیوع ویروس کرونا تاکنون برای دریافت مزایای بیکاری ثبت‌نام کرده‌اند. بر اساس این گزارش، طی هفته گذشته ۵.۲ میلیون نفر دیگر برای دریافت مزایای بیکاری ثبت‌نام کرده‌اند و آمار کلی به ۲۲ میلیون نفر رسیده است. این تعداد درخواست در طول حدود ۴ هفته به ثبت رسیده که در تاریخ آمریکا بی‌سابقه بوده ست.

گفتنی است در پی همه گیری ویروس کرونا در آمریکا، بهای نفت این کشور روز دوشنبه در رویدادی بی سابقه سقوطی تاریخی را تجربه کرد و به منفی ۳۷ دلار برای هر بشکه رسید. نرخ بالای بیکاری و رکود اقتصادی از تبعاتی هستند که بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران برای ماه‌های آینده آمریکا پیش‌بینی کرده‌اند.