فرماندار نیویورک: کرونا از اروپا وارد شده است نه چین

«اندرو کومو» فرماندار ایالت نیویورک از تحقیقاتی خبر داد که بر اساس آن ویروس کرونا از اروپا وارد آمریکا شده است و نه چین.

اخبار بین الملل-فرماندار نیویورک در نشست مطبوعاتی هفتگی خود گفت محدودیت‌های اعمال شده از سوی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در خصوص سفر اروپایی‌ها به آمریکا برای جلوگیری از شیوع بیماری دیر هنگام بود.

به گفته وی تا یکم مارس که ایالت نیویورک اولین مورد کرونا را تایید کرد، ممکن است بیش از ۱۰ هزار نفر در معرض این ویروس قرار گرفته و یا به آن آلوده شده باشند. وی افزود احتمالا عامل اصلی ویروس کرونا در این ایالت از ایتالیا است.

این فرماندار دموکرات خاطر نشان کرد ترامپ دوم فوریه دستور لغو سفر‌ها از مبدا چین را صادر کرد یعنی حدود یک ماه پس از خبر‌ها در مورد شیوع کرونا در ووهان چین و همچنین محدودیت سفر از مبدا اروپا ماه بعد از آن اتخاذ شد. کومو تصریح کرد در آن زمان ویروس کرونا به طور گسترده در آمریکا منتشر شده بود.

این تفاسیر در حالی مطرح می‌شود که اخیرا مباحث سیاسی در مورد زمان و چگونگی ورود کرونا به آمریکا به بحث داغ تبدیل شده است و اینکه مسئولان آمریکایی و نیز ترامپ می‌توانستند با اقدام سریعتر جان افراد بیشتری را نجات دهند.

کومو از رویکرد خود در خصوص شیوع کرونا دفاع و اعلام کرد ۱۹ روز پس از تایید اولین مورد آلودگی در نیویورک، تدابیر قرنطینه اعلام شده است. وی اعلام کرد از هر فرماندار دیگری در این خصوص سریعتر اقدام کرده است.

براساس آخرین آمار، بیشترین مبتلایان و آمار مرگ ناشی از کرونا در آمریکا در ایالت نیویورک است. تاکنون ۲۱ هزار و ۴۳۰ نفر در نیویورک بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده و ۲۷۹ هزار و ۳۱۴ نفر هم مبتلا شده‌اند.