سوءاستفاده غرب از بحران کرونا برای تبلیغ فاشیسم

بحران شیوع ویروس کووید-۱۹ علاوه بر پیامدهای مخرب اقتصادی و انسانی، سبب شده جنبش‌های راست افراطی در غرب از این اوضاع برای پیشبرد دستور کار خود در مخالفت با اقلیت‌ها، مهاجرستیزی، انتشار اخبار جعلی و کسب جایگاه حمایتی سوء‌استفاده کنند.

اخبار بین الملل-چرخش آشکاری در عملکرد گروه‌های راست افراطی در بریتانیا، اتحادیه اروپا و آمریکا بروز کرده و از همه‌گیری شیوع کووید-۱۹ برای جلب توجه، برقراری ارتباط و حمایت از نگرانی‌های اصلی خود استفاده می‌کنند.

لوئیس بروک مدیر اجرایی تحقیقات و استراتژی در شبکه زینک گفت: شواهد کشف شده نشان می‌دهد، گروه‌های راست افراطی در بریتانیا از کووید-۱۹ برای تبلیغ نوع خاصی از فاشیسم استفاده می‌کنند. آن‌ها از تاکتیک پیچیده‌ای بهره‌ می‌برند و نظارت بر فعالیت آن‌ها دشوارتر شده است که بخشی از آن به دلیل استفاده از اَپ‌های پیام‌رسان خصوصی برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات نادرست و تبلیغات است. ما شاهد انتشار مطالبی هستیم که در آن‌ها درباره شیوع ویروس کرونا توسط مهاجران و انتقاد از حکومت‌های استبدادی به دلیل تخطی از دموکراسی‌های لیبرال غربی برای رسیدگی به این بحران سلامت تبلیغ می‌شود.

به گفته او، گروه‌های راست افراطی در بریتانیا از این بحران برای تبلیغ درباره خود به عنوان حامی مردم در دوران قرنطینه استفاده کرده‌اند و رهبر پیشین یکی از این گروه‌ها، تصاویری از خود را در حال توزیع غذا در صفحه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته است.

یکی از روایت‌های اصلی راست افراطی این است که شیوع کرونا پیامد مهاجرت غیرقانونی است. آن‌ها ادعا می‌کنند که کشورهای دارای تدابیر شدید کنترل مرزی، آمادگی بهتری برای مقابله با این همه‌گیری دارند. دلیل بعدی آن‌ها این است که کشورهای لیبرالی مدرن، در آستانه فروپاشی هستند و این روند از طریق اقدامات مسلمانان یا بحرانی مهم تسریع می‌شود.

تاکتیک مورد علاقه گروه‌های راست افراطی، انتشار اخبار جعلی به گونه‌ای است که مانند شیوه‌های ارتباطاتی دولتی و پزشکی واقعی به نظر می‌رسد.

بر اساس گزارش زینک، کانال‌های تلگرام متعلق به راست افراطی ابزاری برای انتشار اسکن‌های تقلبی از آزمایش مثبت کرونا جو بایدن معاون پیشین رئیس جمهوری و نامزد دموکرات انتخابات آتی ریاست جمهوری این کشور بوده است.

همین کانال‌ها همچنین اسناد مربوط به پاسخ دولت‌ها به این همه‌گیری را منتشر کرده‌اند تا به مهاجمان احتمالی در برنامه ریزی برای اقدامات خود کمک کنند.

برخی از سازمان‌های راست افراطی تلاش می‌کنند از بحران کرونا برای فریب دیگر گروه‌ها استفاده کنند؛ از جمله در چند شهر بریتانیا ادعا شده «کرونا درمان است- انسان‌ها عامل بیماری هستند.»

در بیشتر مطالب منتشر شده، مهاجرت محکوم می‌شود و برخی دیگر در اشاعه تئوری‌های توطئه یا تکذیب حمله روسیه در سالزبری بریتانیا با استفاده از گاز اعصاب نقش دارند.

بروک گفت: گروه‌های افراطی از ویروس کرونا به عنوان فرصتی برای پیشبرد اهداف ایدئولوژیک خود از طریق اشاعه ترس و اختلاف و تشدید تنش‌های اجتماعی استفاده می‌کنند.