بار دیگر امارات و عربستان در یمن به جان هم افتادند

در حالی که چند ماه از توافق بین شورای انتقال جنوب یمن مورد حمایت امارات و عبد ربه منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی و فراری یمن در ریاض بر سر اختلاف هایشان بر روی عدن در جنوب این کشور می گذرد، اما این توافق عملا مرده به دنیا آمد و بار دیگر متحدان امارات شب گذشته طی دومین کودتا علیه منصور هادی اعلام خودمختاری کردند تا بار دیگر متحدان جنوبی به جان یکدیگر بیافتند.

اخبار بین الملل-منابع نظامی یمنی از  هفته گذشته گزارش کردند که شورای انتقالی جنوب که از حمایت امارات عربی متحده برخوردار است، ضمن نپذیرفتن مفاد توافق ریاض، آمادگی نظامی خود را در استان «ابین» دو چندان کرده است. این نیروها نیم شب گذشته (شنبه شب) در عدن و استان های جنوبی دیگر اعلام خودمختاری و وضعیت فوق العاده اعمال کرده اند.

مسئولان سعودی هنوز در برابر این اقدام شورای انتقالی سکوت کرده اند.

اهالی شهرهای «المعلا» و «التواهی» در استان عدن شنبه شب در اعتراض به وخامت خدمات عمومی و قطعی برق در شهر عدن که ائتلاف سعودی - اماراتی از آن به عنوان «پایتخت موقت» یمن نام می برد، تظاهرات کردند.

اعتراض کنندگان در خیابان های اصلی التواهی علیه دولت مستعفی عبدربه منصور هادی مورد حمایت ریاض و شورای انتقالی جنوب مورد حمایت ابوظبی شعارهایی سر دادند و اوضاع وخیم حاکم بر شهر عدن را محکوم کردند.

تظاهرکنندگان یمنی دولت عبدربه منصور هادی و شورای انتقالی را عامل وخامت اوضاع در عدن و قطعی برق دانستند که در زندگی روزمره مردم به ویژه بیمارانی که از مشکلات تنفسی رنج می برند، نتایج فاجعه آمیزی با خود به همراه دارد.

شورای انتقالی جنوب یمن در سال ۲۰۱۷ میلادی پس از برکناری «عیدروس الزبیدی» استاندار پیشین عدن با حمایت ابوظبی تشکیل و هدف آن استقلال مجدد بخش جنوبی یمن اعلام شد.

پس از درگیری ها میان نیروهای وابسته به منصور هادی و شورای انتقالی در عدن در نهایت با درخواست عربستان برای مذاکرات میان دو طرف و پایان درگیری، جلسه‌ای با حضور محمد بن سلمان ولیعهد سعودی، محمد بن زاید حاکم ابوظبی، منصور هادی رییس جمهوری مستعفی و فراری یمن و عیدروس الزبیدی رییس مجلس انتقالی جنوب یمن برگزار شد.

الزبیدی طی روزهای گذشته در بیانیه ای از ابوظبی، منصور هادی را به بی مسئولیتی در قبال تعهدات خود و ائتلاف به سرکرده های عربستان را به سکوت بدون توجیه در برابر آن متهم و اشاره کرد که برای بهبود وضعیت معیشتی مردم جنوب یمن به آنها از ماه اکتبر (توافق ریاض) مهلت داده بود.

وی در بیانیه خود تحرکات نیروهای شورای انتقالی را به دلیل عدم پرداخت حقوق این نیروها و نیروهای نظامی و امنیتی و بازنشستگان و شهروندان در ماه های گذشته و توقف حمایت از جبهه های نبرد با سلاح و تجهیزات نظامی و غذا و مایحتاج زندگی و تلاش برای تفرقه افکنی و ایجاد فتنه و چند دستگی دانست.  

این درحالی است که شاهدان عینی در یمن از پشتیبانی عربستان از نیروهای وابسته به خود و ارسال تجهیزات به آنها در منطقه کریتر در شهر عدن خبر دادند که این نیروها وظیفه حمایت از بانک مرکزی در این محله را دارند.

در واکنش به این مساله نیروهای حزام الأمنی (شورای انتقالی) مورد حمایت امارات تلاش کردند تا ساختمان بانک مرکزی عدن را پس از اعلام خودمختاری و وضعیت فوق العاده به کنترل خود در آورند. این نیروها دو روز پیش نیز از فرود هواپیمای نخست ویز دولت مستعفی در فرودگاه عدن ممانعت کردند.

شورای انتقالی جنوب یمن به مقامات دولت مستعفی اجازه برگزاری جلسات و نشست در شهر عدن را نمی دهد، مسأله‌ای که دولت منصور هادی آن را تلاش امارات برای به شکست کشاندن توافق ریاض تفسیر کرد.

شورای انتقالی با غیر قانونی دانستن دولت منصور هادی اعلام کرد که در توافق ریاض بر سر بازگشت همه عناصر دولت منصور هادی به عدن توافق نشده است.

هانی بن بریک معاون در شورای انتقالی یمن نیز اعلام کرد که این نیروها از عربستان ناامید شده و دولت منصور هادی را به نقض توافق ریاض متهم کرد.

اما عادل الحسنی یکی از فرماندهان نیروهای جنوب یمن گفت که تحرکات شورای انتقالی در عدن جنبه رسانه ای داشته و در ۲۴ ساعت آینده تمام خواهد شد و این صرفا نمایش اختلافات عربستان و امارات بر سر عدن است.

کمیته امنیتی در استان شبوه در جنوب یمن اعلام وضعیت فوق العاده در عدن از سوی شورای انتقالی و خود مختاری را محکوم و هر آنچه را که این شورا در بیانیه خود آورده بود، رد کرد و اقدامات شورای انتقالی را خود کشی سیاسی دانست.

وابستگی شورای انتقالی به امارات از ابتدا مساله ای آشکار بوده چرا که الزبیدی و معاون او هادی بن بریک از شخصیت های نزدیک به مسئولان أبوطبی بودند.

امارات دایما استان های جنوبی یمن را تحریک به پیوستن به شورای انتقالی می کند در حالی که برخی از آنها همزمان با جلسه تشکیل این شورا در المکلا به عربستان سفر کردند.

براساس گزارش ها پس از تشکیل این شورا الزبیدی و معاونش بن بریک برای یک هفته به عربستان سفر کردند و چیزی نگذشت که برای مسایلی به ابوظبی سفر کردند و پس از آن پس از گذشت چند هفته در سفری اعلام نشده الزبیدی به قاهره رفت و بعدها تصاویری از الزبیدی و بن بریک با مسئولان اماراتی از جمله محمد بن زاید منتشر شد.

منابع نزدیک به منصور هادی شورای انتقالی را به داشتن روابط با امارات متهم و مدعی هستند که تحرکاتی نظامی نیروهای حزام الآمنی (کمربند امنیتی) در استان های جنوبی طبق طرح های امارات صورت می گیرد.

نیروهای شورای انتقالی در اولین کودتای نظامی علیه دولت مستعفی منصور هادی در ده اگوست سال ۲۰۱۹ بر کاخ ریاست جمهوری معاشیق در عدن مسلط شدند و نیروهای گارد ریاست جمهوری بدون درگیری این کاخ را به آنها واگذار کردند که در آن زمان منصور هادی این اقدام را کودتا علیه دولت مستعفی اعلام کرد.

پس از گذشت سه ماه از این کودتا در عدن، شورای انتقالی و دولت مستعفی در ریاض در ۵ اکتبر سال ۲۰۱۹ یک توافقی را امضا کردند که براساس آن دو طرف بر سر تشکیل کابینه ای با ۲۴ وزیر با وزارایی از استان های جنوبی و شمالی توافق کردند.

همچنین در آن بر سر بازگشت دولت مستعفی به عدن و شروع ادغام همه گروه های نظامی در وزارت دفاع و وزارت کشور و موسسات نظامی و امنیتی دیگر و تبادل اسرا توافق شد.

عربستان سعودی تلاش کرد تا اختلافات نظامی را با توافقی در ریاض فیصله دهد، اما تاکنون موفق نبوده است. این توافق باید ظرف دو ماه اجرایی می شد اما مقدمات و چارچوب های آن تهیه نشد و دو طرف یکدیگر را به کوتاهی در ارتباط با آن می کنند.

ائتلاف کشورهای عربی به سرکردگی عربستان و امارات از ۲۶ مارس ۲۰۱۵ (ششم فروردین ۹۴) به بهانه بازگرداندن منصور هادی به قدرت یمن را هدف حمله‌های خود قرار داده‌اند. این در حالی است که پس از گذشت بیش از پنج سال از این جنگ، ائتلاف سعودی هیچ دستاوردی در یمن کسب نکرده اما امارات همواره سعی کرده که کنترل استان های جنوبی یمن را در اختیار بگیرد

 شبکه الجزیره هم در یک گزارش تلاش امارات را در راستای تسلط بر بنادر استراتژیک در جنوب یمن و نیز منابع نفتی آن همانند منابع استان حضر موت دانست.  امارات در چارچوب عملیات توفان قاطعیت، اردوگاه های آموزش نظامی در شمال استان حضرموت که منطقه ای بیابانی است، تشکیل داد.

۲۰ هزار فرد مسلح در استان حضرموت زیر نظر امارات عمل می کنند که ۴ هزار نفر از آنها نیروهای ویژه و آموزش دیده هستند و از شرکت های نفتی در این استان حفاظت می کنند.

کاخ ریاست جمهوری در شهر المکلا هم به پایگاهی برای نیروهای اماراتی تبدیل شده است. امارات حتی اسکله نفتی الضبه در استان حضرموت را هم به پایگاه نظامی برای خود تبدیل کرده است و خودروهای زرهی، تسلیحات نیمه سنگین و قایق های جنگی در اختیار گروه های مسلح در استان حضرموت قرار می دهد.  

بنابر این ائتلاف عربی - آمریکایی به سرکردگی عربستان که در پنج سال گذشته وارد یک جنگ علیه کشور فقیر یمن شده است در داخل خود اهداف مشترکی نداشته و طرف هایی همانند امارات در تلاش برای تحت کنترل درآوردن و تجزیه جنوب یمن هستند در حالی که این جنگ آنها بزرگ ترین بحران انسانی قرن را ایجاد کرده و مردم این کشور با خطرات بیماری و فقر و گرسنگی و نابودی کشورهاشان روبرو شده اند.