اروپایی‌ها بر سر صادرات سلاح به عربستان اختلاف  دارند

دولت آلمان همچنان مصمم به تحریم فروش سلاح به عربستان است، اما فرانسه و انگلیس با این تصمیم برلین موافق نیستند.

 دولت آلمان می‌گوید همچنان به منع صادرات سلاح به عربستان پایبند است. روز چهارشنبه سخنگوی وزارت اقتصاد آلمان اعلام کرد دولت آلمان هیچ دلیلی در دست ندارد تا به صادرات تسلیحات نظامی به عربستان ادامه دهد.

وی همچنین افزود هم‌اکنون فرانسه و آلمان در حال کار بر روی دستورالعمل مشترکی برای چگونگی  صادرات سلاح هستند. به نوشته رویترز فرانسه از این موضوع شاکی است که با خودداری برلین از اعطای مجوز برای صادرات سلاح به عربستان سعودی به عنوان بزرگترین خریدار تسلیحات اروپایی، طرحهای مشترک ساخت سلاح دو کشور متوقف شده است.

پیش از این نیز جرمی هانت، وزیر خارجه انگلیس با ارسال نامه‌ای به همتای آلمانی خود ضمن انتقاد از تصمیم برلین به تحریم تسلیحاتی عربستان، از تاثیر این تصمیم آلمان بر صنعت تسلیحاتی انگلیس و اروپا و توانایی اروپا در عمل به تعهدات خود در برابر ناتو ابراز نگرانی کرده بود.

هانت در این نامه که ۷ فوریه سال جاری به هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان ارسال کرده بود به مشکلات ۵۰۰ شرکت تولید اسلحه انگلیس اشاره کرد که در معرض خطر نقض تعهدات خود در قرارداد‌ها هستند، چرا که قطعات تسلیحاتی که می‌فروشند ساخت آلمان است.

وزیر خارجه انگلیس همچنین به ماس هشدار داد توقف این فروش ها، صادرات طرح‌های مشترک اروپا، همچون جت‌های تورنادو، یک مدل یوروفایتر تایفون را تحت تاثیر قرار می‌دهد و وجهه آلمان را به عنوان شریکی مورد اعتماد خدشه دار می‌کند.

آلمان پائیز گذشته در پی قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعوی، فروش سلاح را به عربستان ممنوع کرد. برلین پیش از این نیز از ریاض به خاطر نقشی که در جنگ یمن دارد، انتقاد کرده بود.

جمال خاشقجی، ستون‌نویس واشنگتن پست در دوم ماه اکتبر سال گذشته میلادی پس از ورود به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول ترکیه به قتل رسید. مقامات سعودی دو هفته بعد بالاخره پذیرفتند که خاشقجی در این کنسولگری به قتل رسیده و جسدش همان جا مثله شده است. ریاض اصرار دارد این قتل هیچ ارتباطی با خانواده سلطنتی سعودی به ویژه محمد بن سلمان ندارد.