مخالفت "شورای همکاری خلیج فارس" با خودمختاری در جنوب یمن

دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس امروز (دوشنبه) در پی اعلام تصمیم شورای انتقالی جنوب یمن برای تشکیل دولت خودمختار به پایتختی شهر عدن از موضع عربستان در مخالفت با این تصمیم حمایت و خواستار اجرای توافق ریاض شد.

اخبار بین الملل-«نایف فلاح مبارک الحجرف» دبیرکل این شورا بر حمایت از بیانیه ائتلاف عربستان درخصوص تحولات عدن و ضرورت بازگشت اوضاع در این شهر به شرایط پیشین خود تاکید کرد.

وی همچنین خواستار پایان دادن به هر اقدام مخالف با توافق صلح ریاض و اجرای هرچه سریع‌تر این توافق به عنوان چارچوب مورد اتفاق طرف های یمنی، بازگشت سازمان های دولتی به عدن و مقابله با خطر تروریسم شد.

دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس در ادامه ابراز امیدواری کرد که تلاش‌های انجام شده از وخامت هرچه بیشتر شرایط جلوگیری کند و شرایط مناسب برای اجرای کامل و فوری توافق ریاض مهیا شود.

«نایف فلاح مبارک الحجرف» در پایان از طرف‌های یمنی خواست با در نظر گفتن مصالح مردم این کشور و با یکپارچه کردن صفوف خود شرایط را برای بازگشت دولت از طریق راه‌حل سیاسی و بر اساس طرح شورای همکاری خلیج فارس و قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امینت سازمان ملل مهیا کنند.

اعلام خودمختاری در جنوب یمن

شورای انتقالی جنوب یمن که از حمایت امارات برخوردار است، بامداد روز گذشته (یکشنبه) در استانهای جنوبی یمن حکومت خودمختار اعلام کرد.

این شورا ضمن اعلام خودمختاری در عدن و دیگر استانهای جنوبی یمن، خاطر نشان کرد که وضعیت فوق‌العاده از شنبه شب در این منطقه به مرحله اجرا گذاشته شده است.

اقدام شورای انتقالی جنوب یمن در پی ادامه اختلاف با دولت منصور هادی رییس جمهوری مستعفی و فراری یمن است که از سوی عربستان حمایت می‌شود.

ائتلاف سعودی نیز امروز (دوشنبه) در واکنش به اعلام خودمختاری شورای انتقالی (تحت حمایت امارات) در استان‌های جنوبی یمن، با صدور بیانیه‌ای بر ضرورت بازگشت اوضاع به شرایط قبل و اجرای سریع توافق ریاض تاکید کرد.

۱۴ آبان ۱۳۹۸ توافقی میان دولت مستعفی مورد حمایت عربستان و شورای انتقالی‌ جنوب یمن مورد حمایت امارات با میانجیگری سعودی‌ها موسوم به توافق ریاض نیز امضا شد.

از مهم‌ترین بندهای توافق ریاض می‌توان به استقرار دولت «عبدربه منصور هادی» در شهر عدن طی مدت ۷ هفته، متمرکز شدن نیروهای نظامی زیر نظر وزارتخانه‌های کشور و دفاع، مقابله مشترک با «جنبش انصارالله»، تشکیل یک کمیته نظارت بر توافق ریاض با نظارت عربستان و تعیین ۱۲ وزیر از شورای انتقالی جنوب در دولت آینده از مجموع ۲۴ وزیر کابینه اشاره کرد.