کابینه دولت باید در سطح حل بحران های عراق باشد

«مصطفی الکاظمی» نخست وزیر مکلف عراق شامگاه دوشنبه در یادداشتی توییتری نوشت که تلاش می کنم دولتی تشکیل دهم که بحران های کشور را در بخش های گوناگون حل کند. 

اخبار بین الملل-الکاظمی در این توییت افزوده: مسوولیتی که من در این شرایط سخت با آن روبه رو شدم، در میان چالش های اقتصادی، بهداشتی و امنیتی یک مسوولیت ملی است و دولتی که به دنبال تشکیل آن هستم باید در سطح بحران ها و راه حل های آنها باشد.

نخست وزیر مامور تشکیل دولت تاکید کرده که همه باید منافع عراق را در اولویت قرار دهند. 

الکاظمی تصریح کرده که فشار را تنها در مسیر حمایت از دولت می پذیرم  و هرگز تسلیم هرگونه فشار با هدف خدشه دار کردن جایگاه و اعتبار دولت نخواهم شد.

«برهم صالح» رییس جمهوری عراق نهم آوریل جاری پس از کناره گیری «عدنان الزرفی» از مکلف شدن، مصطفی الکاظمی را مأمور تشکیل دولت جدید کرد.

با وجود اجماع نظر همه گروه های سیاسی شیعه، کرد و سنی در معرفی الکاظمی طی چند روز گذشته روند انتخاب وزیران کابینه سبب بروز اختلافات جدی بین گروه های سیاسی شیعه با نخست وزیر مکلف شده است.

اختلافات میان الکاظمی و این گروها در روزهای اخیر بر سر چینش کابینه باعث شد برخی محافل رسانه ای و سیاسی از تهدید به انصراف نخست وزیر مکلف خبر دهند.

در همین حال ساعتی پیش یک منبع نزدیک به الکاظمی گفت که مذاکرات درباره تشکیل دولت در فضای مثبت و دوستانه ادامه دارد. 

این منبع در مصاحبه با السومریه نیوز اظهار کرد که گفت و گوهای تشکیل دولت در یک فضای مثبت ادامه دارد و لیست کابینه در مراحل نهایی آماده سازی برای ارائه به مجلس قرار دارد. 

وی افزود که‌ در مذاکرات سیاسی موانعی وجود دارد که می توان با گفت و گوی سازنده آن را برطرف کرد. 

این منبع اخبار مربوط به اختلاف الکاظمی و گروه های سیاسی و کناره‌گیری نخست مکلف از تشکیل دولت جدید را تکذیب کرد. 

وی تاکید کرد که عراق اکنون با شرایط سخت و بحران بسیار وخیم اقتصادی و نیز پیامدهای ناشی از همه گیری ویروس کرونا در کنار چالش های امنیتی و تنش های منطقه ای و بین‌المللی مواجه بوده که برای غلبه بر این موانع نیاز به پیوستن همه نیروهای سیاسی و اجتماعی کشور است.